Šavlozubá veverka č.4

  
     Opět probdělá noc.  Sedím za stolem a na  klíně mám položený
  MEČ. První  paprsky ranního Slunce  vnikly do pokoje  a ozářily
  KNIHU, ležící  přede mnou na  stole. Opět mi  přišlo líto všech
  těch, jež utrácejí  své tvrdě vydělané peníze za  to, co se jim
  nelíbí.
     A proto  mám vzkaz pro  ty, kterým se  zdá Šavlozubá Veverka
  nestravitelná : zkuste se místo podobné nešťastné koupě pětkrát
  projet  městskou  hromadnou   dopravou...  nebo  si  několikrát
  zatelefonujte.
                                               Š.V.

  (Soukromý vzkaz: když už jsme u toho, tak v -cituji- "...korunu
  všemu ale  nasadili nové nestvůry..." -konec  citátu- se píše v
  NASADILY tvrdé Y. Ale jinak OK.)
                                               Š.V.

  Obsah tohoto čísla je následovný:

     1. "Sejměte ALTAR z oltáře" ............................ 3
     2. Who Is Who In FsC Přerov ............................ 6
     3. Meditace o šerpech .................................. 8
     4. Úpravy boje tváří v tvář ............................ 9
     5. Útoky volitelnou silou ............................. 10
     6.                        .............................
     7. Stavovská čest dobrodruhů .......................... 14
     8. "BESTIÁŘ" - tentokrát zcela obyčejná zvířata ....... 15
     9. Tažný pes .......................................... 18
     10.                       .............................
     11.Pozdvihni meč ...................................... 29
     12.Povídka ............................................
     13.Recenze ............................................ 30
     14.Společenská rubrika ................................ 31

     Na  tomto  místě  bychom  chtěli  upozornit všechny čtenáře,
  kteří  si kupují  Šavlozubou veverku  v prodejnách  : těsně  po
  vydání  tohoto  čísla  vyjde  i  speciál,  vzhledem k omezenému
  nákladu však jen pro předplatitele a vydavatele fanzinů. Proto,
  nechcete-li o něj přijít, napište nám do redakce.
  !!!!!!!!  Druhé důležité upozornění  !!!!!!!
     Ve dnech 26. a 27. února se koná v Přerově první na HnH plně
  orientovaný  mini Vevercon.  Předpona mini  proto, že  je počet
  účastníků  omezen na  50,  proto  mají přednost  pozvaní, hosté
  a PJ, kterých se tento Con bude týkat především. Bylo by dobré,
  kdyby se v menších městech  hráči domluvili a poslali jedno- až
  dvoučlennou skupinku.  Ne více ! Pro  větší města to samozřejmě
  neplatí. Závazné  přihlášky posílejte co nejrychleji,  je to ve
  vašem  zájmu. Na  Vevercon  budou  pozvaní Tvůrci  a vydavatelé
  fanzinů. Hlavním námětem Veverconu jsou pravidla a HnH (DrD).

                      Sejměte ALTAR z oltáře!

     V   poslední  době   se  nepříliš   chtěně  stáváme   svědky
  podivuhodného jevu,  který by se dal  velmi jednoduše a stručně
  popsat  jako  všeobecná  davová  paranoidní  psychóza ve vztahu
  k nakladatelství Altar TM. Jako by se stalo obecnou módní vlnou
  sepsout a  zkritizovat vše, nač Altar  sáhne, a nenechat přitom
  na něm  nitky suché. Tato  "konstruktivní kritika" se  ozývá ze
  všech  stran  a   ze  všech  úst,  a  to  i   z  těch  v  oboru
  nejváženějších.  Je  velmi  pravděpodobné,  že  se  tímto  svým
  článkem s  nimi dostanu do  sporu, ale spory  s kapacitami, to 
  přece koneckonců úděl všech novinářů. Ještě než začnu, rád bych
  zdůraznil,  že  nejsem  vázán  žádnými  osobními ani obchodními
  vztahy k nakladatelství Altar ani jeho vlastníkům, a za napsání
  tohoto  příspěvku  neobdržím  žádnou  odměnu  v jakékoli formě.
  Jinými slovy, tohle není reklama  na Altar a jeho produkci, ale
  můj osobní názor, zaměřený  zejména na jeden konkrétní produkt,
  kterým především  se v Šavlozubé veverce  zabýváme, fantasy hru
  na hrdiny Dračí doupě.
     Protože  je  nejznámější,  muselo  se  samozřejmě  DrD  stát
  nejvděčnějším  terčem  všech  kritiků.  Vytýká  se  mu nesčetné
  množství chyb - jejich pouhý výčet by zabral určitě mnohem více
  prostoru,  nežli  by  mohl  nabídnout  celoroční  rozsah našeho
  časopisu. Navíc já sám do  nich nemám takový náhled, jako mnozí
  jiní kolegové  drakobijci. Proto se jimi  na tomto místě nebudu
  zabývat,  tím  méně  navrhovat  možné  způsoby  jejich  nápravy
  (které,  jak  jsem  ostatně  už  řekl,  ani neznám). Můj článek
  nicméně  má jisté  ambice, a  to ambice  přimět osoby,  jejichž
  koníčkem se DrD stalo, k maličkému pozastavení se nad vlastními
  výroky na adresu jeho autorů a vydavatelů.
     Není  pochyb  o  tom,  že  Altar  (co  se DrD týká) neodvedl
  stoprocentně  dokonalou a  naprosto profesionální  práci. A jak
  také mohl? V době, kdy DrD spatřilo k naší (anebo alespoň mojí)
  obrovské radosti světlo tohoto  světa, neexistovalo v této zemi
  nic, co by se mu mohlo rovnat, nic, z čeho, a nikdo, od koho by
  mohli  jeho  autoři  čerpat  zkušenosti.  Měla-li  se  skutečně
  objevit nějaká česká hra na hrdiny, stáli před dvěma možnostmi:
  získat  autorská a  vydavatelská  práva  na vydání  české verze
  některé zahraniční  RPG (Role Playing  Game) nebo se  pustit na
  pole nejen neorané, ale ani neprobádané, a pokusit se připravit
  skutečně původní českou  hru, nenapadnutelnou podle legislativy
  o copyrightu. Co se oné první možnosti týče, do úvahy připadala
  vlastně jen RPG jediná, ...TM  od firmy ...(R), Ltd. Avšak, jak
  známo, jmenovaná firma je na své TM a (R) śnesmírně choulostivá
  a na svá autorská práva  ještě mnohem choulostivější. Není tedy
  divu, že Altar nemohl jinak než rozhodnout se pro druhou cestu,
  značně  náročnější, i  s vědomím,  že výsledek  jeho práce bude
  nevyhnutelně postižen tak zvanými  dětskými nemocemi. Za což mu
  tímto děkuji.
     Cože mi  to tolik zatracované Doupě  vlastně přineslo, že se
  ho tady tolik zastávám? Především a  v první řadě  mě seznámilo
  se samotnou ideou her na hrdiny  a svou snadnou pochopitelností
  a svým,  nu  ano,  svým  nepopiratelným  půvabem  si  mě  zcela
  získalo.  To  Dračí  doupě  mě  tehdy  před dvěma roky přivedlo
  k fantasy literatuře, o níž jsem  do té doby neměl ani potuchy.
  A právě této hře (a lidem, kteří mě s ní seznámili) tedy vděčím
  i za to,  že jsem měl  to štěstí seznámit  se s neopakovatelným
  dílem profesora Tolkiena, což rozhodně není málo. Domníváte se,
  že můj osud  je ojedinělý? Ujišťuji vás, že  se hluboce mýlíte.
  Jen v  mém okolí se  osob, které začínaly  svůj "fantasy život"
  jako válečníci,  hraničáři a mágové  v temných kobkách  Dračího
  doupěte  a   teprve  ono  je  inspirovalo  k  četbě,  vyskytuje
  překvapivě  mnoho. Nechce  se mi  věřit, že  jen Přerov  by byl
  natolik   barbarským   městem   (pozor,  nemíním   tím  vysokou
  koncentraci  barbarů  žijících  v   jeho   zdech,  ale  vysokou
  ignoranci  jeho  obyvatelstva  k  mistrovským  výtvorům světové
  fantasy) a že by se  podobná situace nevyskytla nikde jinde. Ne
  že bych vám  chtěl kecat do soukromí, ale  zkuste si vzpomenout
  na  vaše  první  setkání  s  fantasy  (kromě pohádek v dětství,
  samozřejmě).  V jedné  věci mám  naprosto jasno:  kdyby mi  DrD
  nedalo  nic jiného  než impuls  k setkání  s Frodem,  Gandalfem
  a Vardou, musel bych mu být hluboce zavázán.
     A co vy?  Myslíte, že tentýž úkol by  naprosto stejně dobře,
  ne-li lépe, zvládla jakákoli jiná hra? Kupříkladu takové ...TM?
  (Od  fy  ...(R) śsamozřejmě...)  Ano,  připouštím, nejspíš máte
  pravdu. O sebe bych se v tomto směru neobával, mít tehdy v ruce
  jejich pravidla... Jenže firma ...(R) śnení citlivá jen na svůj
  copyright, ale především na své  zisky. A tak, bohužel, jsme se
  ani před  dvěma roky, ani nikdy  jindy pravidel "nejoblíbenější
  RPG  na světě"  (což já  rozhodně nevyvracím,  komu čest,  tomu
  čest) v Československu, Česko-Slovensku  ani v Česku nedočkali.
  Dodnes, pokud vím, s jejich dovozem k nám v dohledné době nikdo
  nepočítá.  Zejména na  americké straně  prý existují  podstatné
  námitky. Proč  taky vyvážet do  nějakých nekoupěschopných Čech,
  když poptávka po tomtéž zboží na "atraktivnějších trzích" stále
  udržuje jejich cenu na "velmi upokojivé" úrovni...
     Dračí doupě má  tedy proti ...TM (ba dokonce  i proti jejich
  rozšířené, "advanced", verzi) několik drobných výhod:
     Za  prvé,  je  dostupné.  Nikdo  se  nemusí trmácet přes půl
  kontinentu,  aby sehnal  Příručku pro  hráče či  dvacetistěnnou
  a čtyřstěnnou   (z   extrému   do   extrému)  kostku.  (Pravda,
  i s desetistěnkami  byly zpočátku jisté problémy,  ale to už je
  dávno  pryč.  Dnes  je  prodávají  myslím  i v Přerově..) Je-li
  požadovaná verze  pravidel k dispozici,  můžete ji mít,  kdy si
  vzpomenete. (Pokud  zrovna nečekáte nějakou  vyšší verzi, která
  se "právě připravuje do tisku"...)
     Za druhé, cenové srovnání si raději odpustím, nebo  by se mi
  při něm asi neudělalo dobře. Ty poměry každý z vás dobře zná.
     A  nakonec  taková  maličká  drobnůstka.  Možná  jste  si už
  všimli, že celá pravidla DrD  jsou napsána česky, a ...TM, žel,
  řečí  anglickou.  Jsem  ten  poslední,  kdo  by  chtěl kohokoli
  podezřívat  z neschopnosti  plynule číst  cizojazyčný text plný
  historických,  válečnických a  dalších odborných  pojmů, ale má
  osobní zkušenost říká, že to zas  až taková sranda není. A znám
  bohužel ještě několik  svých kolegů, kteří o sobě  tvrdí, že se
  svou angličtinou jsou na tom  mnohem hůře než já. (Ale nakonec,
  čert  jim věř!  Třeba se   jen tak  přetvařují, aby  mi udělali
  radost.)

                Who Is Who In FsC Š.V. Přerov, II.

     THORON ELEN-IN-DUINATH Z AMBERU, řečený ÚMARTH, chodec.

     Hezounký  roztomiloučký  synoveček  Velkého  krále Corondoru
  a východního   Galendoru  Timida   II.  z   Amberu.  Mimochodem
  synoveček s  právoplatným nárokem na  Corondorský trůn. O  tom,
  proč  bývá svými  společníky přezdíván  Úmarthem (pro nevědomé,
  "Zlý  osud"), něco  napovídá už  fakt, že  tento nárok  po dobu
  života  svého  strýce  nesmí   vznést,  byv  přinucen  v  mládí
  k podpisu mírně  řečeno poněkud nevýhodné  smlouvy o regentství
  a nástupnictví. A  Timid II. už  taky není, co  býval, pokud se
  týká jeho  proslavené šílené odvahy  a ochoty vrhat  se do těch
  nejriskantnějších  vojenských  dobrodružství.  To  víte, s léty
  přichází moudrost a taky strach, co  by se mohlo stát, kdyby to
  tu  všechno,  osud  nedopusť,   mělo  spadnout  do  klína  tomu
  nezodpovědnému holobrádkovi.
     Jinak však  nezodpovědný holobrádek zastává  nejvyšší funkce
  v corondorské   státní   správě   -   První  ministr,  Guvernér
  ozbrojených sil,  Vrchní velitel vojenského  letectva a Správce
  země.  (Mimochodem, u  nás ve  slušnějších zemích  se tomu říká
  nepovolená  kumulace funkcí.  Ale  Corondor  je Corondor  ... )
  A zásluhy o stát mu odepřít  nelze. Právě díky jeho působení je
  dnes Corondor nejmilitarističtějším státem známého světa a jeho
  vzdušné  síly  (zvláště  pak  bombardovací  letka varanů, pozn.
  red),  jež  Thoron  osobně   vybudoval,  snesou  snad  jediného
  konkurenta na  Orenu - Letky děsu  samotného Dúrila Gilamartha,
  "Pána světa"  (existuje ještě jedna  letka, schopná konkurence,
  nepatří však  do pravidelné armády  a je dosud  tajná, a další,
  ještě tajnější, druhá pozn. red.).
     Thoronův soukromý život není o  nic méně zajímavý nežli jeho
  veřejná činnost.  Za manželku pojal  Lady Gladiolu a  žije s ní
  v nebývalé  shodě   a  pohodě.  Vedou   báječnej  život,  plnej
  báječnejch dnů bez útrap... tedy,  když zrovna Thoron (ba někdy
  i v  doprovodu své  milované  choti)  netráví své  osobní volno
  v pochybné  společnosti  na  ještě  pochybnějších dobrodružných
  výpravách.  Z   jeho  slavných  činů  za   zmínku  stojí  např.
  "Vymetení"  Maltilithu,  podíl  na  zhotovení  Maegrilu, Bílého
  meče,   hrdinský   guerillový   přepad   temné   věže  Dúbaradu
  a záchranné výpravy za  osvobozením zakletých elfích princezen,
  jakož i ukradených rodových klenotů.
     Z  Thoronových  činů  méně  slavných  nemohu  opominout jeho
  obzvláštní  zálibu  v  nedobrovolných  metamorfózách  - na psy,
  kamenné a mramorové sochy a  kdovíco ještě - a pikantní aférku,
  kdy  se pokoušel  svést  několik  atraktivních mladíků  (vč. mé
  maličkosti) - hovořilo se sice o jakémsi růžovém hlenu, ale kdo
  by  tomu věřil...  Obzvláště pak  vyniká v  pádech ze  schodišť
  - čím  delší,  tím  lépe  -   a  čeká-li  dole  ještě  zajímavé
  překvapení v  podobě rozbitých lahviček s  vodou z tzv. pramene
  smrti, zážitek je dokonalý.  Z milostných afér (samozřejmě před
  svatbou)  je  nejzajímavější  náhlé   vášnivé  vzplanutí  k  mé
  manželce Lady Arien z Eosaru,  z nějž ho vyléčila sprška šedých
  blesků.
     Během  svých četných  výprav  utržil  nemálo jizev,  z nichž
  některé  i  velmi  hluboké  -  během  svého  nedlouhého,  avšak
  bohatého života stačil ztratit  tři úrovně zkušenosti a několik
  bodů inteligence, z čehož se dodnes zotavuje. Jeho neuvěřitelná
  schopnost nosit s sebou smůlu  mu však kromě nepříliš lichotivé
  přezdívky přinesla i nebývalou popularitu, stejně jako množství
  věrných přátel. Nebo  není-li jeho přítomnost v družině zárukou
  neúspěchu výpravy,  určitě v ní  nebude vládnout nuda  a špatná
  nálada (To víte, cizí neštěstí - dvojnásobná radost).
     Avšak nyní  vážně. Thorona z  Amberu považuji za  nejlepšího
  přítele, jakého jsem kdy měl a  budu mít, a domnívám se, že jde
  o jednoho  z nejušlechtilejších  lidí pod  Siderem. Svůj  původ
  odvozuje od Tří domů Edain a  jsem si jist, že pokud bychom jej
  posuzovali podle  ctnosti duše, bez váhání  bychom jej k tomuto
  šlechetnému a  starému rodu mohli přiřadit.  Oceňme jeho odvahu
  a neohroženost v  boji i jeho  oddanost věci dobra  a prospěchu
  všech,  ale zejména  jeho  naprostou  obětavost pro  své blízké
  a přátele. Sám mu vděčím za svůj  život, a proto si pokládám za
  čest,  že jsem  vás s  tímto výjimečným  člověkem mohl seznámit
  právě já.

                                         Gilsilion

  P.S. Thoron bez orla je jako  ryba bez vody. Alespoň v poslední
  době  si  nějak  zvykl  na  pohodlí  letecké  přepravy  a svému
  povolání mnoho cti nedělá...

                          Meditace o šerpech

  Pokud  někdo z  vás neví,  kdo to  jsou (byli,  budou) šerpové,
  nabízím následující vizi :

  ... vysokohorskou  stezkou se pomalu plazí  had postav. Desítka
  svalnatých  mužů,  shrbených  pod  obrovským  břemenem  nákladu
  stoupá vzhůru pravidelným cvičným tempem. Tito muži mlčí, až na
  občasný  žert   či  pohrdavou  poznámku  za   konto  tří  zcela
  vyčerpaných  cizinců, kteří  se  jako  stíny vlečou  ve stopách
  nosičů. Konečně  skalnatá plošina. Tři  zbědovaní muži se  beze
  slov tiše sesunou k zemi. Domorodí nosiči s výsměšným úšklebkem
  složí svůj náklad. Dva z  nich se věnují stavbě tábora, ostatní
  kráčí  svižně a  zvesela do  údolí pro  další břemena.  Hlavním
  tématem jejich rozhovoru  je samozřejmě politováníhodný fyzický
  stav cizinců. A to jsou teprve v polovině cesty k průsmyku přes
  Ďáblův hřbet. Zajisté nevydrží ...
  ... Šerpové ... domorodí vysokohorští nájemní nosiči ...

     Nezdá  se vám  někdy také,  že dobrodruhové  Dračího doupěte
  jsou šerpům více než podobní ? Mě ano. Nebo  co obnáší klasický
  náklad středně pokročilého válečníka ?
  NA SEBE: brnění
           štít
           oštěp
           plášť
           batoh  (viděli  jste  někdy   na  plátovém  brnění  či
                   rytířské zbroji  batoh ? A jak  se nosí ? Přes
                   plášť  nebo pod  něj  ?  Quasimodo by  ten hrb
                   záviděl !)
  DO BATOHU:  provaz  (alespoň  20  sáhů,  jinak  to nemá cenu),
  křesadlo,  pochodně, zásoba  vody a  jídla, lektvary  a oleje -
  ovšem  řádně  zabalené,  aby  se  nerozbily,  případně náhradní
  oblečení či  zbroj, a pochopitelně  i uloupené šperky.  Není to
  spíš kletr nebo krosna ?
  NA BATOH LUCERNU
  DO RUKY MEČ
     Mnozí namítnou,  že podobné věci  mají v sedlových  brašnách
  svého koně. Budiž.  Je ovšem spousta míst, na  která se na koni
  nedostanete.  A jsme  tam, kde  jsme byli.  Co se  potom stane,
  je-li  tento  dobrodruh  (funící,  supící,  hekající, cinkající
  a.p.) napaden nepřítelem nebo  nestvůrou ? Je pravděpodobné, že
  si  blížícího nebezpečí  všimne, než  se však  uvede do  bojové
  pohotovosti, může  být pozdě. (Pokud  s sebou nevláčí  nějakého
  nosiče nebo učně,  který se stará o dobrodruhovy  věci). Byl by
  dost zvláštní  pohled na rytíře v  brnění, ohánějícího se mečem
  s batohem na zádech.
     Takže při hodu na iniciativu:
  a) při vyhrané iniciativě automatická  ztráta na dobu nutnou na
     přípravu k boji
  b) při  prohrané - volný útok  nepřítele, ovšem dobrodruh nesmí
     být  zraněn za  víc jak  2 životy,  protože jinak  by se  mu
     "odbatožení" nezdařilo ...
  Nestihne-li se  náležitě připravit k boji  (útok zezadu...), má
  dobrodruh v plné polní postih -2 k obraně i útoku po celou dobu
  boje. A to se týká nejen válečníků. Já třeba nenosím ani batoh.
  Mám pocit, že by byl na újmu mé stavovské cti.
                                         Co vy na to ?

                                               Arien Dúwathran
                     Úpravy boje tváří v tvář

  Čaroděj
  Přemýšlel  jsem o  tom, k  čemu jsou  vlastně čaroději  obranná
  kouzla. Chce-li totiž čaroděj seslat  na sebe toto kouzlo, musí
  ho  na  sebe  seslat  buď  ještě  před  bojem (což jej většinou
  nenapadne nebo  to nestihne) nebo během  boje, čímž ale riskuje
  zbytečné seslání tohoto kouzla, protože  jen Pídžej ví, co bude
  nestvůra v příštím kole dělat.  (Upozorňuji, že i v tomto světě
  platí Murphyho  zákony typu "Padnou-li vám  na útok tři šestky,
  padnou Pídžejovi  na obranu šestky čtyři"  nebo "Vyvoláte-li si
  kouzlo  na  obranu  proti  bleskům,  nestvůra  zaručeně zaútočí
  ručně.)
     Navrhuji  proto, aby  magický  štít,  ochrana před  šípy (ta
  především) a  jiná, dle mínění  PJ obranná kouzla  byla natolik
  krátká, že by je bylo možné vyvolat během půl kola, jako reakci
  na  útok. To  znamená, že  místo toho,  aby čaroděj  na vykrytí
  útoku použil štít jako  kterékoliv jiné povolání, použije místo
  něj kouzlo. V druhé polovině kola může čaroděj použít jakýkoliv
  fyzický útok.  Ale čarodějové, neradujte  se. Aby se  zabránilo
  spekulacím typu "Když můžu seslat  obranné kouzlo za půl kola ,
  proč  bych  nemohl  místo  něj  seslat  druhé útočné kouzlo ?",
  přidali  jsme našim  milým kouzelníkům  malé omezení.  Jiná než
  obranná kouzla  jsou natolik složitá,  že jejich sesílání  trvá
  celé  kolo. To  znamená, že  čaroděj se  začne na  začátku kola
  soustředit a na jeho konci  kouzlo sešle. Je-li při tom úspěšně
  napaden, kouzlo  se buď nepovede,  nebo získá ke  své nelibosti
  veliké postihy do profesníčka (až -10). Čaroděj je tedy schopen
  se v  jednom kole buď bránit  kouzlem (které může seslat  až po
  nahlášení útoku nestvůry) a útočit fyzicky, nebo útočit kouzlem
  a téměř se nebránit.

  Válečníci
  V tomto případě  se naše názory  shodují s úpravou  námi velice
  uznávané redakce Zlatého draka,  nazvanou Výpad... a kryt. Měli
  jsme již možnost si ji vyzkoušet v praxi a můžete nám věřit, že
  do hry přidá trochu té hráčské šťávy (zvláště když se kombinuje
  s útoky na jednotlivé části těla - viz Š.V. 3). Pro ty, kteří z
  jakýchkoliv důvodů ZD nevlastní toto pravidlo přetiskujeme:

                       VÝPAD... A KRYT

                      Útoky volitelnou silou

  Každý  z  vás  se  určitě  ocitl  v  situaci, kdy družina nutně
  potřebovala zajatce, a  již z řad nepřítele či z řad vlastních.
  Dotyčné osobě se však zcela určitě tento záměr nelíbil a zuřivě
  se mu bránila. Co teď ?  No tak ho umlátíme naplocho a svážeme.
  Lehko  se  řekne,  ale  hůř  dělá.  Buď  má dotyčná osoba tolik
  životů, že  družince způsobí ostrá  zranění za spoustu  životů,
  kdežto  družinka  jí  jen  za  čtvrtinu,  nebo  tak málo, že po
  zdařilém  útoku válečníka,  který  si  hodil tři  šestky, padne
  mrtvá  na zem  (je to   častý případ,  zvláště těsně  po boji).
  A právě na tento druhý případ chci nyní apelovat. Kdokoliv, kdo
  je schopen ovládat svou zbraň, může přece sílu útoku v určitých
  mezích kontrolovat. Jaké že jsou ty  meze ? Přece bonus za sílu
  a hod kostkou. Tak např. mečem  s útočným číslem 6/0 lze útočit
  v nejopatrnějším  případě  jen  za  2/0  !  (Vypadá to, jako že
  dotyčného jen tak popichujete). Jaká jsou na to tedy pravidla ?
     Jak známo, útok se skládá ze tří hlavních částí:
  a) Síla zbraně. Nelze měnit. Je to konstanta pevně daná typem a
     tvarem zbraně.
  b) Bonus za sílu. Tento  bonus lze dle vlastního uvážení snížit
     až o 5  bodů. To znamená, že kroll se  silou 21/+5 může mít,
     pokud si to přeje, bonus za sílu 0 (většinou si to nepřeje).
  c) Hod kostkou. Ten nám zajišťuje různorodost útoku a vyjadřuje
     závislost útoku  na náhodě. Nelze  jej měnit libovolně,  ale
     hráč může ještě před útokem nahlásit, o kolik chce tento hod
     snížit. Celkově však hod neklesne pod 1.
  Jako přiklad  uvedu tuto situaci. Barbar  válečník na 6. úrovni
  s bonusem  za sílu  +4 útočí  naplocho na  hobita na 2. úrovni,
  který je beze  zbraně a bez brnění. Vzhledem  k velkému rozdílu
  sil si barbar uvědomí, že by mohl hobita snadno zabít. Proto se
  vzdá svého bonusu  za sílu (klesne o 5) a  bude se snažit útoky
  kontrolovat (nemusí  jít jen o útoky  naplocho). Hráč řekne, že
  chce odečíst  od útoku 5. Hodí  si a padne mu  šestka a dvojka.
  Původně by barbar útočil za (6/0+4+8)=18 a hobita by asi zabil.
  Takto útočí jen za (6/0-1+4)=9  a může mnohem lépe kontrolovat,
  zda již hobit konečně padá do bezvědomí.
     Vím, že většina válečnických  povolání tuto možnost využívat
  nebude, oni mají přece jako hlavní cíl zabíjet. Nicméně se může
  vyskytnou situace, kdy je tato "nesmyslná úprava" namístě.

  Dále bych chtěl poopravit poznámku  z DrD o útoku na vyřazeného
  protivníka.  Je-li  útočeno  na  vyřazeného  protivníka  cíleně
  s úmyslem zabít ho, nepočítej už boj klasicky, ale jako past na
  sílu  3,5  nic/zranění  za  +  celkového  počtu životů/smrt, na
  kterou si  háže útočník a  platí pro obránce.  Podle současných
  pravidel totiž nebylo možné, aby  byl slabý vesničan schopen ve
  spánku  ubodat  šermíře  na  vyšší  úrovni  nebo rychle dorazit
  omráčeného nepřítele.

                                   Rauko II a Len Dorn

                     Stavovská čest dobrodruhů

  Vážení  čtenáři,  po  přečtení  3.čísla  Š.V.  nemohu jinak než
  reagovat  na stále  se množící  články o  nejpokleslejším druhu
  magie, tzv.  magii temné. Stále  rostoucí úroveň Š.V.  je takto
  narušována články typu "Stavovská ,čest' nemrtvých", které musí
  naplnit  odporem  každého,  kdo  alespoň  trochu  uznává takové
  hodnoty jako jsou život, svoboda či právo na poklidné očekávání
  Velké  hudby.  Opomeneme-li  tyto  morální  důvody,  proč slovo
  "nemrtvý" vyřadit ze slovníku všech  slušných bytostí a ty, kdo
  tuto odpornou  činnost provozují odsoudit  a vyloučit na  okraj
  společnosti , zůstanou nám stále důvody praktické.
     Jinak jistě  vážená a ve svém  oboru uznávaná čarodějka Riel
  píše,  že  nemrtví  slouží  k  osobní  ochraně  stvořitele a to
  obzvláště  před členy  vlastní družiny.  Tento důvod  se mi zdá
  poněkud podivný. Je to smutné, ale ze své zkušenosti vím, že to
  jsou  většinou  kouzelníci,  kteří  někdy  místo proti příšerám
  používají  své  schopnosti  proti  spolubojovníkům.  A  pokud s
  čarodějem chodí podivná ochranka v  černých pláštích, šíří se v
  družině  jen  zbytečný  strach   a  nejistota.  Vždy   komu  je
  příjemné, když  za jeho zády stojí  spektra s Ú.Č. 19/+3,19/+3,
  které stačí dát pokyn a připraví obě  o těžce nabyté zkušenosti
  neřku-li o život. Dalším problémem  je, co se stane s nemrtvým,
  jestliže  jeho pán  zemře ?  Tento se  začne chovat podle svého
  přesvědčení,  takže družina  má o  jednoho (?)  nepřítele více.
  Využití těchto bytostí jako služebnictva v domě je přinejmenším
  velmi  sporné  a  jistě  také  velmi  zvrácené.  Když navštívím
  přítele čaroděje a dveře mi  otevře upír, poděkuji za pozvání a
  velmi rychle odjedu.
     Vím,  většina zastánců  tohoto druhu  magie teď  namítne, že
  například  Fext  je  skvělý  sluha  (za  24  magů denně) a plní
  jakékoliv kouzelníkovy rozkazy. Já si ovšem myslím, že pokud si
  kouzelník nedokáže  opatřit a zaplatit  slušné služebnictvo, má
  si snídani nosit do postele  sám. Na závěr prohlašuji, že pokud
  budu zabit a nebude jiný způsob jak mě dopravit do Mortaurského
  lesa, než  mne ,oživit', přeji  si být pohřben  na místě smrti.
  Nedokážu si totiž představit méně  důstojný konec mého těla než
  jako  bytost,  která  čest  nemá,  protože  je  pouhým na slovo
  poslouchajícím otrokem svého pána.

                            BESTIÁŘ

                Co vlastně znamená slovo bestiář ?
  Už podle názvu je jasné, že  se jedná o galerii bestií, příšer,
  potvor, stvůr  a nestvůr, které  svou přítomností více  či méně
  znepříjemňují nebo ohrožují dobrodruhům život.
    V tomto Bestiáři se budeme  zabývat tvory, kteří mají sloužit
  dobrodruhům ku  prospěchu či zábavě.  K jídlu, k  ochočení nebo
  třeba ke  zpestření programu v cirku.  Název ,bestie' pro srnce
  nebo králíka  se mi zdá  přehnaný. I když  je znám případ,  kdy
  zajíc  (ÚČ  0/-3  ale  s  hodem  k6=4x6+5)  zaútočil na bývalou
  kolegyni  kouzelnici -  začátečnici Rilu  (OČ celkem  8). Potom
  jsme  si mohli přečíst v Corondor Times nekrolog, že nás navždy
  opustila všemi milovaná Rila, kterou napadl a ušlapal rozzuřený
  zajíc ...
    Je to  nesmysl, že ? Navzdory  této tragické události odmítám
  podobná zvířata charakterizovat názvem  bestie. Dovolte mi tedy
  prezentovat
                       LEXIKON ORENSKÉ ZVĚŘE

    Dobrodruhové loví zvěř z několika důvodů:

   a) pro maso
   b) pro kožešiny
   c) k ochočení
   d) jiné důvody

                       ZVĚŘ LOVENÁ PRO MASO

  V systému DrD jsou propracovány  parametry lovení zvěře (z váhy
  plynoucí čeny). Náš seznam  zvířat nabízí zjednodušenou formu -
  za zvířetem je číslo - koeficient, který se vynásobí hodem k10.
  Tímto procesem získáte počet čenů z uloveného zvířete.

  RYBY: Výskyt ryb je samozřejmě vázán na přítomnost vody. Je ale
  jasné, že  pstruhy budeme lovit  spíš v horské  bystřině než ve
  stoce pod můstkem. Ryby můžeme lovit několika způsoby:
     a) na udici - past Obr+Sil 2,  za každé 2 kg se past zvyšuje
                   o 1. Jeden čen odpovídá 1 kg ryby.
     b) vrhací nebo střelnou zbraní - past Obr 8
     c) pod vodou harpunou - past Obr 5
     d) do sítí - za 1sś2 śpast síla 1 (čili 10 sś2ś= past Sil 10),
                  ale co chytíme, závisí na štěstí - % hod.
                  01-10% - od nepoživatelných, mrňavých šulic
                           (sardinky v této době neznámé),
                  11-79% - za každých 10% jeden čen
                  80-89% - což jsou děsný kusy, ale pozor !
                  od 90 do 100 % byla ryba tak velká, že protrhla
                  sí  a utekla.
  0.01 střevle, ouklejka
  0.1  okoun, plotice, pstruh, karas
  0.5  jelec, cejn, lín, siven, lipan, parma
  1    kapr, úhoř, štika, losos
  2    hlavatka, bolen, candát
  3    amur, tolstolobik
  5    sumec,     10 žralok, (člověk=1 žren, tak bacha!)

  OBOJŽIVELNÍCI: máte-li  chuť na mloky  nebo žáby ,  přeji dobré
                 zažívání. I  když taková žabí  stehýnka nejsou k
                 zahození, ale ze 20 žab získáte 1 čen. (a chytit
                 žábu past Obr  4 + past se zvyšuje  o 1 za každý
                 bod  kvality  zbroje  -  vidět  rytíře  v brnění
                 křepčit při lovení  obojživelníků ... to  pohled
                 pro bohy)
  PLAZI: některé orenské divošské kmeny  Jihu si libují v opékání
         hroznýšovitých hadů a varanů (1 sáh hada = 2 čeny)

  PTÁCI: Opeřence můžeme rozdělit podle místa výskytu:
         vodní: husy, labutě             0.5   (OČ 4) živ 2 + 2
                kachny                   0.3   (OČ 3) živ 1 + 2
         stepní:koroptev,křepelka        0.2   (OČ 2) živ 1 + 2
                bažant,divoká slepice    0.3   (OČ 2) živ 1 + 2
                kivi                     0.3   (OČ 2) živ 1 + 2
         lesní: holub                    0.1   (OČ 2) živ 1 + 2
                tetřívek                 0.3   (OČ 2) živ 1 + 2
                tetřev                   1     (OČ 2) živ 1 + 2

  Lov  ptactva  se  provádí  obvykle  střelnou (vyjímečně vrhací)
  zbraní, nebo do pastí.
  Při útoku střelnou zbraní - sedící pták má -2 k OČ
                              past Obr 7 letící pták
                              past Obr 6 plovoucí pták, -1 k OČ
  Nutno  ale poznamenat,  že opeřenec  zůstává poživatelný, je-li
  zabit  s  rozdílem  rovným  nebo  menším  než  3 životy. Taková
  koroptví kaše  bude asi nepoživatelná, a  to díky spoustě peří,
  rozdrcených kostí a nitrotělního obsahu.
  Při použití tupých  šípů na ptáky pouze stínová  zranění a ÚČ a
  útočnost o jedničku klesají.
  Při lovu do  pasti - sítě - past Obr  6 + žtsch ptáka (stabilní
                              sítě viz oka)
                       oka  - věc náhody - procenta určí PJ

  SAVCI: aguti            0.3  OČ 2  žtsch 1 +2
         králík           0.4  OČ 2  žtsch 1 +2
         zajíc            0.5  OČ 2  žtsch 1 +2
         lumík            0.3  OČ 2  žtsch 1 +2

         kapybara         2
         pekari           2    viz bestiář
         srnec            2

         koza             3
         ovce             3    viz bestiář
         kamzík           3

         prase divoké     4
         jelen            4    viz bestiář
         daněk            4

         medvěd           5

  Většinu z těchto zvířat není nutno představovat, jsou v seznamu
  Bestiáře pravidel DrD.

                     ZVĚŘ LOVENÁ PRO KOŽEŠINY

  Nutno poznamenat, že v naší době je relativní dostatek kožešin,
  proto  jsou ceny  kožešin  odpovídající,  přesto, že  se někomu
  mohou zdát nízké.  Počet kožešin na kožich je  počítán na výšku
  člověka. Pro ostatní rasy je třeba počet upravit.
  ZVÍŘE                   Počet na kožich      cena 1 kožešiny
                                            surové      vyčiněné
  hranostaj,sobol,činčila      40            5 stř.       1 zl.
  stříbrná liška               20            5 stř.       1 zl.
  šavlozubá veverka            30            1 stř.       5 stř.
  kuna, králík                 40            5 měď.       1 stř.
  vydra, bobr, nutrie,liška    20            1 stř.       3 stř.
  vlk                          10            1 stř.       3 stř.
  ovce                         3             1 stř.       3 stř.
  levhart,gepard,puma,pardál   2             1 zl.        3 zl.
  lev, tygr, medvěd            1             1 zl.        2 zl.

                          ZVĚŘ K OCHOČENÍ

  Mláďata  savců jsou  vhodná k  ochočení do  stáří 1 roku, ptačí
  holátka do opuštění hnízda (dravci,papoušci).

                        JINÉ DŮVODY K LOVU
  Získání  magenergie  - jednorožec,  netopýři,  létavý  dráček
                         (ještěrka), chameleon, dikobraz
  Jedy - chřestýši, kobry, zmije, štíři, pavouci
  A jiné odpornosti - skunk, tchoř, chobotnice
     (výměšky  pachových žlázek  - past  Odl 7  lehká nevolnost /
      mdloba 1k6 směn, ale po zásahu vždy děsně páchne)
  Sádlo - veverka, pes, husa, vepř
  Trofeje - paroháči, medvědi, sloni, nosorožci
  Kůže - sloni, nosorožci, divoké kozy

  Pro příšerchtivé  PJ, kterým se zdá  tento seznam zvěře neúplný
  díky absenci nových zrůdiček, nabízím následující řádky:

    HEJNO RYBIČEK
  Nejsou   to    jednotlivé   rybičky,   ale    obrovské   hejno.
  Životaschopnost hejna je rovna počtu ryb, které hejno obsahuje.
  Past Int 7 nic/totální zmatení  a ztráta orientace. Dovedete si
  navíc představit dobrodruha,  kterého oďobává nesčetné množství
  rybích tlamiček a on přitom není ani trochu lechtivý ?

    PIJAVICE
  Výskyt pijavic (zajisté víte, jak vypadají) je vázán na sladkou
  vodu, mohou se  vyskytovat např. i v hradních  příkopech. PJ si
  háže  procentuální hod  na to,  kolik pijavic  se za  2 kola na
  dobrodruha  přisálo,  přičemž  každé  procento  odpovídá  jedné
  pijavičce  ! Jejich  úspěch je  automatický (lepší  brnění nebo
  ochrana  ovlivní procentuální  hod  dle  úvahy PJ),  přičemž 10
  pijavic vysaje za 1 kolo krev za 10 žt. Tak bacha !

    PYTEL BLECH
  Je  to  pouze  pomyslný  pytel.  Chceme  tím  říci,  že se tato
  nepříjemná stvoření většinou nevyskytují osamoceně. Při setkání
  se zablešencem  má každý přítomný 20%  šanci, že některé blechy
  přeskáčí na něj. A taková blecha v brnění dokáže nadělat pěknou
  paseku.  A  co  s  blechama  ?  Převlíct,  vykoupat a navštívit
  alchymistu,  který  snad  poradí.  Odhmyzování  je  přece  také
  alchymistická práce, ne ? A čím se takový alchymista živí, když
  zrovna nevyrábí něco pro dobrodruhy ?

    MRAVENCI
  Dokáží způsobit  nepříjemné překvapení po ránu,  když se takové
  půlmetrové mraveniště při táboření přehlédne.

                             TAŽNÝ PES
  Vše jako chodcův lovecký pes na  10. úrovni. S tím rozdílem, že
  tažní psi jsou odmalička cvičeni pro práci v potahu.

  Využití v  zimě: 1 pes utáhne  max. 60 kg (2400  mn.). 1 smečka
  asi pěti psů utáhne saně + náklad 200 kg. Pokud postava běží za
  saněmi, její váha se nepočítá, stejně  jako při jízdě z kopce a
  po ledě. Do saní je možné zapřáhnout až 12 psů.

  Využití  v  létě:  Každý  pes  unese  ve  speciálním vaku 20 kg
  nákladu.

     Tažný pes  může být použitý  k lovu nebo  boji s nestvůrami,
  nikdy však pro boj s humanoidy.
     Každý pes  potřebuje při cestování denně  3 hodiny odpočinku
  (mimo spánek).  Denně také smečka psů  sežere dva čeny, jsou-li
  v kroku a tři čeny, jsou-li v klusu.

  Rychlost     krok    klus  trysk  výdrž psů v dnech při plném
  míle/hod.                         počtu hodin
                                    krok       klus
  --------------------------------------------------------------
   volně        8       15    35    stále      10 dní
   nenaložené
   sáně         8       15    30    10 dní      8 dní
   naložené
   sáně         6       12    20    7 dní       5 dní
   vak + 20 kg. 6       12    -     10 dní      8 dní

  Výdrž        krok    klus  trysk
  v mílích
  --------------------------------
  volně         14      10    3         Psi jsou naložení,
  nenaložené                            jsou-li saně či vak
  sáně          12      10    3         naloženy na 1/2 nosnosti
  naložené
  sáně           8       4    1
  vak 20 kg.     8       4    -

  Míle za hodinu v terénu:

  míle/hod.            bez sněhu              sníh a mráz
                 nenalož.    naložení    nenal.      naložení
                                         krok  klus  krok  klus
  cesta, step       8           6         8     15    6     12
  prales, les       6           5         4      8    3      6
  hory              5           3         2      6    1      2
  mokřady           5           3         8     15    6     12
  bažiny            3           1         8     15    6     12

     Tažní psi jsou používání už tisíce let, proč by tedy nemohli
  být také u vás ?
     Dají se sehnat u osamělého druida, který je cvičí, ale nerad
  se  s nimi  loučí (je-li  v družině  zákonně zlá postava, ihned
  odmítne).
     Schopnost  ovládat psy  a saně  se získává  stejně jako jiné
  neprofesní dovednosti, např. plavání.

                        Alsič, nejmladší syn kováře Atinase
                               za vlády Leitha VIII

                           POZDVIHNI MEČ ...

                       Chceš dobrodružství ?
                      Chceš poznat nový svět ?
                   Chceš vědět o všem, co se děje ?
                          Pak neváhej ...

     Tak  takhle nějak  začínalo pozvání  na přihlášce  HEXAEDRU,
  klubu, který si dal za úkol veliké poslání - sjednotit pod svou
  hlavičkou všechny, kdož  hrají Dračí doupě a mají  zájem o tyto
  fantasy  světy,  hry  na  hrdiny  atp.,  též  organizovat akce,
  setkání hry  a soutěže, které  se této tématiky  dotýkají. Dnes
  již můžeme říct,  že to byl úkol nad  lidské síly. Klub HEXAEDR
  funguje,  ale  bohužel  jen  ke  prospěchu  těch,  kteří  bydlí
  v dostatečné   blízkosti  od   centra  dění,   od  Prahy.   Pro
  vzdálenější   členy  už   třeba  kongresy   HEXAEDRU,  pořádané
  v jižních   Čechách   nebo   Ústí   nad   Labem   ztrácejí   na
  přitažlivosti. Ano,  mluvím především za své  blízké okolí, tj.
  Moravu  (jižní i  severní). Ale  je jasné,  že kdyby se kongres
  pořádal třeba v okolí Brna,  našlo by se zase nemálo drakobijců
  z Prahy, Plzně či Ústí nad Labem, kterým by to nevyhovovalo. To
  je přece jasné. Proč o tom tedy mluvím ?
     Vážení drakobijci,  zvláště pak ti,  kteří sedíte nad  svými
  mapami v  zatuchlých kobkách městských bytů  - porozhlédněte se
  trochu  po okolí,  poptejte se  známých nebo  astrálních sfér a
  zjistíte, že se to akcemi  na téma Dračího doupěte a příbuzných
  oblastí  jen  hemží.  Nečekejte  na  kongresy,  na které stejně
  nepojedete  ze známých  důvodů.  Dobrodružství  na vás  čeká za
  každým rohem. Nevěříte ? Uvedu tedy akce, jichž se naše redakce
  mohla v  roce 1993 zúčastnit. Buďte  si jisti, že jich  v tomto
  roce nebude méně.

  27.února První z akcí tzv. Fialové družiny, jejíž zakladatelkou
           je Pavla  Fabiánová. Fialová  družina plní  dlouhodobé
           úkoly v různých světech, minulosti i budoucnosti.
           Na tomto setkání šlo především o nábor nováčků.

  3.-4.dubna           Oslava zničení prstenu
           Pro  všechny obdivovatele  a čtenáře  Tolkienových děl
           byl v Brně založen (v Praze také) Tolkienův klub. Tato
           oslava byla právě v jeho kompetenci. Setkání "starých"
           známých, akční hry ,  Dračí doupě... Několik poutavých
           přednášek   na  téma   dění  ve   Středozemi,  několik
           zajímavých filmů a závěrečná  oslava s hostinou. Pozdě
           večer  neopakovatelné zážitky  z cesty  do tělocvičny,
           kde bylo ubytování.

  1.-2. května       Druhé setkání Fialové družiny

  14.-16.května      Dobývání hradu Cimburka
           V těchto  teplých  jarních  dnech  se  konalo dobývání
           Cimburka,  tak jak  jej naplánoval  Ondřej Malý  zvaný
           Hrabě.   Bylo   to   skutěčné   dobývání,   se   dvěma
           nepřátelskými   armádami   proti   sobě,   opravdovými
           dřevěnými  meči  a  papírovými  koulemi.  Tyto  drobné
           úpravy zbraní však nic neubraly na realističnosti děje
           a toužil-li   někdo  po   zranění  mečem,   vězte,  že
           i dřevěný meč je v rukou začátečníka nebezpečná zbraň!
           Dobývání probíhalo samozřejmě podle přísných pravidel,
           která určovala,  jak má která zbraň  vypadat, jak mají
           být velké štíty, s čím kdo může bojovat a jak může být
           obrněn.  Našli se  i  tací,  kteří si  vzali skutečnou
           drátěnou  nebo kroužkovou  zbroj. Ti  potom po dvaceti
           minutách odpadli vyčerpáním.
           Jak  už  to  tak  bývá,  i  tady  následovala  po boji
           a odpočinku řádná hostina.

  4.-6.června          HOBIT Helfštýn
           Znáte-li hrad Helfštýn,  střežící tzv. Moravskou bránu
           poblíž Lipníka  nad Bečvou, vězte,  že byl tím  pravým
           místem  ke konání  Hobita.  Na  hrad se  sjely pozvané
           skautské oddíly, pozvaní jednotlivci z řad drakobijců,
           jakožto  i  hordy  čumilů,  z  nichž  se  drakobijecky
           založení  mohli také  zůčastnit. Sedmičlenná  družstva
           měla za úkol na trase,  vedoucí lesy, loukami i Bečvou
           plnit  úkoly, inspirované  Bilbovou cestou  tam a zase
           zpátky.  Po   tyto  tři  dny   probíhal  na  Helfštýně
           nezávislý  program,  na  který  měli všichni účastnící
           pochopitelně volný vstup, některé  části však byly jen
           pro ně,  ne pro běžné  návštěvníky. Kromě dvou  skupin
           historického  šermu byla  na večer  pozvána i  country
           kapela, takže se večer konal i countrybál. Noční etapa
           za ztraceným Arcikamem byla samozřejmostí.

  11.-13.června        Pán prstenů
           Jako by toho nebylo dost,  hned příští týden se začali
           dobrodruhové  sjíždět  do  Vyškova  a  odtud do nepro-
           bádaných místních  lesů. Pán prstenů  ve Vyškově (nebo
           spíše 15  kilometrů od něj) byl  totiž také dlouhodobě
           plánován.  Pátek  byl  ve  znamení  příprav,  kontroly
           zbraní  a zbroje,  poslední chvíle  na převratné změny
           v pravidlech, nepochopení podstatných  detailů a hádky
           kolem  strážních ohňů.  Následující deštivý  den nebyl
           nijak  na škodu  vzájemným střetům  obou nepřátelských
           armád, inspirovaných závěrečnou bitvou z Pána prstenů.

  26.-28. červen      PARCON ŠUMPERK
           Řekněte, kteří z vás nikdy  neslyšeli o žádném z conů,
           jež se  poměrně pravidelně a  každoročně pořádají. Kdo
           jste ještě na žádném nebyli, vydejte se tam a uvidíte,
           že si přijdete na své. Není  dnes již conu, aby na něm
           nebylo dostatek  fantasy, DrD, her na  hrdiny a jiných
           povyražení, která možná hledáte. Setkání s vydavateli,
           shlédnutí  starších i úplně  nových  filmů se sci-fi a
           fantasy  tematikou, zajímavé  přednášky i  společné či
           společenské hry. To vše jste mohli na Parconu najít.

  24.-26.září        Bilbovy narozeniny
           Opět konané pod  patronací Tolkienova klubu, tentokrát
           v Praze. Co  už si tak můžete  představit pod oslavami
           stařičkého pána  Bilba. Spoustu legrace,  jídla, pití,
           dárečků,   honba   za   artefakty,   rytířský  turnaj,
           molekuly, mafii,  videostop ... No,  zabíhám trochu do
           podrobností.  Nicméně se  letošní narozeniny  dle mého
           názoru velmi vydařily.

  8.-10.října        Dobývání hradu Aueršperka
           Na  rozdíl od  Cimburka, v  tomto dobývání  měla prsty
           Pavla  Fabiánová.  Sezvala  na  hrad,  či  mnohem lépe
           zbytky hradu hordy  bojechtivých dobrodruhů i sličných
           dam, aby zde, utábořivše  se na břehu potoka holdovali
           pohybu  na zdravém  vzduchu. Noční  etapy, probíhající
           ještě  v  pátek  po  příjezdu  napomohly formování tří
           armád,  které  se  potom  účastnily  rozmanitých druhů
           bojových    činností,     jako    například    luštění
           zašifrovaných zpráv  s pokyny pro  velitele oddílů. Na
           své  si rytíři  přišli především  v bitvě  o zříceninu
           hradu,  která se  rozpoutala následně  poté. Odpoledne
           byly připraveny  rytířská klání o  zde přítomné sličné
           dámy, na která se dostavily  dokonce i tři koně. Večer
           se konalo klání mezi místními bardy o nejlepší báseň ,
           jež by vystihovala atmosféru tohoto dne.

  3.-5.prosince     DRACON
           Brno, brněnská přehrada, hotel Santon.

           Další akce, kterých jsme se nemohli zúčastnit:

           GEACON Boskovice
           III. kongres HEXAEDRU
           Obléhání Brna švédskými vojsky (u Prostějova)

                            VÝZVA !

  Zajímalo-li by  vás, naši ctění  čtenáři, jaké akce  na vás kdo
  chystá, nás by  to zajímalo také. Míníte-li tedy  nějaké v roce
  1994  pořádat,  uveřejníme  vám  bezplatně  oznámení  o  jejich
  konání. Uzávěrka do konce února (března) !

  Pozdvihla  ruce k  nebi:"Úkol ten  však Osudem  Fialové družině
  přiřčen.  Družina  ta  musí  býti  mocná  a nezlomná, neb mnohé
  nástrahy na cestě je očekávají. Nech  projdou k vítězství!"
    Všem  sudbám  nutno  dopomoci  k  vyplnění,  i těm největším.
  Vyzívám tedy vás, které  neodradí námaha ani nebezpečí, bytosti
  všech  ras a  pohlaví, uposlechněte  Touhu odvěků  vábící srdce
  dobrodruhů, pojďte zažít, co  navždy zůstane zatajeno těm, kdož
  neopustí bezpečí svého sídla.
    Fialová družina  má za sebou  již rok úspěšné  činnosti, naše
  řady  však  v  tvrdých  bitvách  prořídly  a  chceme je alespoň
  nakrátko  doplnit.  Příští  naší  akcí  je  II.ročník  seznamky
  pracovně  zvané "Megacloumák".  Sraz  5.3.1994  G.a. v  15oo na
  konečné  tram č.20,  Stránská skála,  Brno, Evropa,  Sol gama.
  Dále bude  následovat víkend, o němž  netřeba psát nic bližšího
  než název:"Nic pro hrdiny." Sraz 15.4. na autobusové zastávce v
  Mrákotíně ve 22śoo ś(neuvedené souřadnice viz výše)
                           Carnion elen dinwe

      Kontaktní adresa:
      Pavla Fabiánová
      Oblá 44, Brno 625 00

  Co myslíte, jak to dopadne, když se do zákonně zlého mága někdo
  zamiluje ?
                               OMYL
                               ====
     Byl jsem kdesi  hluboko a daleko. Byl jsem  tam snad krátce,
  snad dlouho,  nebyl tam prostor, neexistoval  čas. Byla tam jen
  černá  temnota, dokonalé  ticho, neexistovaly  tam vzruchy  ani
  vjemy. Byl  jsem zbaven smyslů,  zbaven pohybu, zbaven  pocitů.
  Sotva jsem existoval. Neuvědomoval jsem  si to. Ale přesto jsem
  byl.
     A v tom  jsem to ucítil. Byl to  obrovský zázrak. C í t i l
  j s  e m.  Ten pocit,   pocit touhy  a neodbytného  vábení mnou
  otřásl.  Ne. Víc.  On mě   oživil. On  dal mé  existenci smysl.
  Volání odněkud zvenčí. Vábení. Nutkání. Příkaz.
     A já  se pohnul. A směřoval  jsem za tím voláním.  Bylo jako
  stříbrná nitka v temnotě, vedlo mě a já si začal uvědomovat, že
  jsem. Že  něco jsem. Že se  pohybuji. Že to dokážu.  Já. Sám. I
  bez  toho volání.  Zkusil jsem  se zastavit.  Šlo to. Mohl jsem
  dělat  cokoli, ale  nevěděl jsem  co. Nebylo  tu nic. Nicota. A
  stříbrná nitka volání.
     Najednou  jsem  dostal  strach,  že  se  ztratí. Nový pocit.
  Dostal  jsem strach.  A rozletěl  jsem se  opět za  tou nitkou,
  která mne jediná spojovala s... s něčím jiným, než byla nicota.
  Neztrácela se.  Naopak. Sílila. Volání  bylo stále zřetelnější,
  omamovalo mě, opájelo. Bylo to něco nového, nádherného.
     Cítil jsem  vděčnost. Vděčnost za  to, že dalo  mé existenci
  smysl. Opět  nový pocit. Podivný,  složitý. Snad jsem  ho kdysi
  znal. Předtím, než přestal existovat  čas. A snad ne. Možná, že
  žádné předtím nebylo. Nevěděl jsem. Nevěděl jsem nic z toho, co
  bylo. Ale teď, teď jsem cítil,  že se blíží konec cesty. Volání
  bylo nádherně silné,  už jsem si uvědomoval i  toho, kdo volal.
  Cítil jsem obrovskou radost. Už  jsem byl přímo u něj, okamžitě
  jsem se přizpůsobil rozměrům jeho mysli a pln vděčnosti jsem ji
  objal.
     Nevím, jak mě  to napadlo, snad jsem kdysi  už někde opravdu
  existoval. Nevím. V každém případě jsem naprosto nečekal to, co
  se  stalo.  Zaregistroval  jsem  na  okamžik  maličké poškození
  svém mysli v místě kontaktu a vzápětí se ta cizí mysl rozpadla.
  Zmizela.  To jsem  nečekal. Netušil  jsem, že  by mohla být tak
  křehká. Vlastně mě  vůbec nenapadlo, že by mohla  být jiná  než
  moje.
     Byl jsem  smutný, volal jsem  ji, hledal. Marně.  Byla pryč.
  Zbylo tu po  ní jen její tělo. Bylo hmotné,  na rozdíl ode mne.
  To jsem věděl. Zkusil jsem ji hledat i tam, ale byla pryč. Tělo
  bylo neporušené. Mysl  zmizela. Byla to moje vina.  Měl bych se
  postarat  alespoň o  tělo. Třeba  se ta  cizí mysl  jen lekla a
  utekla.  Možná se  vrátí. Zlobila  by se,  kdyby se  stalo něco
  tělu. I  já jsem měl kdysi  tělo. I já jsem  se zlobil, když se
  poškodilo.  To  jsem  si  pamatoval.  Určitě.  Musím  se o tělo
  postarat.
     Vstoupil  jsem do  něj. Docela  snadno. Přizpůsobil  jsem se
  rychleji, než jsem  očekával. Bylo to přesně to  pravé, co jsem
  potřeboval. Líbilo se mi to. Ale  ještě něco chybělo. Co to ...
  Aha ! Vydal  jsem letmý příkaz. Srdce se  zachvělo a roztepalo.
  Hrudník se zvedl a naplnil se vzduchem. Otevřel jsem oči. Viděl
  jsem, slyšel jsem, hmatal, cítil. Bože, to byla krása. Měl jsem
  tělo, živé tělo !
     Strašlivý  Velký  mág  Auragan  se  na  své  největší kouzlo
  pečlivě  připravil. Kouzlo,  které ještě  nikdo nikdy nepoužil,
  které vyvíjel  on sám, během  celých padesáti let,  nekrotickou
  řadou černé magie. Nejmocnější kouzlo všech dob. Nikdy nikdo se
  něčeho  takového  neodvážil.  Ale  on  to  udělá ! Byl rozzuřen
  porážkou své  armády. Prokletá Arie  ! Její vojska  si dokázala
  poradit  s  jeho  skřety,  ďasy  i  smrtilovy.  Dobrá.  Použije
  poslední  prostředek,  který  si  tak  dlouho  chystal. Neudělá
  pohromu, ubohé zemětřesení,  nevyvolá nějakého směšného démona,
  se kterým si poradí každý druid. Povolá Něco z Nicoty.
     Ale ani on nevěděl, co to bude. Věděl jen, že to bude mocné.
  Mocnější než  Svět. Jen to  mohlo existovat v  Nicotě. Nebyl si
  jist,  že mu  to bude  sloužit. A  byl natolik  chytrý, aby  to
  nepoužil, dokud to nebude naprosto nezbytné.
     Teď však  neměl na vybranou.  Buď to dokáže  ovládnout, nebo
  zahyne.  Ačkoli  se  armáda  Arie  nikdy  nemůže  probít Sedmou
  branou, rozložila by se před ní a  on by byl uvězněn. Asi by se
  mu  podařilo  uprchnout,  ale  takovou  pohanu  by nesnesl. On,
  Největší mág by měl prchat před nějakým Nereforem, králem Arie!
  Ne, nikdy.  A jestliže Něco nedokáže  ovládnout on, jestliže ho
  Něco pohltí, pak  to neovládnou ano oni. A  Něco zničí Svět. To
  bude krásná pomsta.
     Ale on  věřil, že si Něco  podřídí. Setkal se dosud  s mnoha
  nestvůrami,  které  byly  silnější  než  on,  ale zatím všechny
  dokázal ovládnout, oklamat, podvést, využít a pak poštvat proti
  sobě a tak zničit. Zlo se zlem se proti dobru vždy spojí velice
  snadno.  Věřil, že  se mu  to podaří  i teď  a pak,  pak zničí,
  rozdrtí  armády té  směšné Arie,  krále podrobí nejstrašnějšímu
  mučení, jaké dokáže vymyslet a stane se jediným vládcem Světa.
     Kouzlo vyvolání vyžadovalo obrovské množství síly. Tři týdny
  před jeho  uskutečněním začal mág  sbírat veškerou moc,  kterou
  vládl. Zbytky jeho armády začaly výt strachem, když poznaly, že
  je  jeho  vůle  opouští.  Smrtilovi  vytvoření  jeho  magickými
  formulemi se obrátili  v prach. Jen Sedm bran,  ve kterých byla
  jeho moc zakleta, zůstalo  pevných. Jinak každý ždibec energie,
  vše co ovládal, pohltil do sebe.
     Pak se  začal koncentrovat. Po  tři týdny seděl  bez hnutí a
  nechal do sebe vcházet moc. A když už se třásl obrovskou silou,
  kterou dokázal jen tak  tak ovládat, začal  opakovat strašlivou
  formuli,  kterou vyvinul  a  otevřel  brány Nekonečna.  A potom
  veškerou svou  sílu vrhl do  Nicoty. Strašlivé magické  obrazce
  zajišťovaly,  aby  alespoň   nepatrné  množství  síly  dokázalo
  proniknout Nicotou, která by ji jinak beze zbytku pohltila.
     A podařilo se to. Mág náhle ucítil, že síla dospěla ke svému
  cíli. Bylo tam Něco. Vnímal  to. Cizí, podivné. Proud síly Něco
  probudil. Zachvělo se a  pohnulo. Mág pocítil ďábelskou radost.
  Teď je na dosah svého vítězství.
     Něco se  začalo blížit. Síla ho  vedla bezpečně. Najednou se
  však zastavilo. Mág zaklel. Neměl mnoho času. Věděl, že se brzy
  vyčerpá,  magické  obrazce  ho  stály  ohromné  množství  síly.
  Naštěstí se  Něco znovu pohnulo. A  opět se začalo přibližovat.
  Dokonce  mnohem rychleji.  Brzy se  přiblížilo natolik,  že mág
  musel začít přemýšlet o  své bezpečnosti. Měl připraveno dobré,
  silné  kouzlo,  bezpečný  štít,  který  by  ho měl chránit před
  každým útokem. Doufal, že bude stačit.
     A  Něco prošlo  branami Nekonečna.  Mág Auragan  je okamžitě
  uvolnil  a vytvořil  svůj  štít.  Něco mezitím  získalo rozměry
  používané v tomto  světě. A pak, přesně ve  chvíli, kdy se Něco
  rozevřelo a  naprosto bez problémů  pohltilo štít, který  dosud
  nikdo  a  nic  nepřekonalo,  pochopil  mág  svůj obrovský omyl.
  Pozdě. V následujícím okamžiku  byla jeho strašná, dokonale zlá
  mysl čistě sežehnuta nesmírnou silou té nepochopitelné, hrozné,
  odporné lásky.                                   - LIODEN -
     Omluva
     V minulém čísle jsme na  tomto místě uveřejnili oznámení, že
  v domácí   nemocnici   u   ctihodného   Mistra  Valtira  skonal
  dobrovolně náš milovaný druh  Goddar. Správně mělo být uvedeno,
  že stonal.  Omlouváme se Goddarovi  i pozůstalým a  děkujeme za
  došlé projevy soustrasti.

                    Vážení (ne)přátelé žiju...!

     Dovoluji si všem svým přátelům  říct,že zpráva  o mé  údajné
  smrti  se na  štěstí (naneštěstí)  nezakládá na pravdě. Redakce
  Š.V.  tuto   zprávu  přejala  z   Galendorského věstníku, jehož
  šéfredaktor, theurg Talpa, je  znám  svými fatálními neúspěchy.
  Těm,které tato zpráva poškodila se tímto omlouvám.
                                               Goddar

  P.S. pro ty co mě nemají rádi:Snad příště...
  P.P.S.  pro  všechny  ostatní:Bohužel  jsem  však  ztratil svou
  drahou druhou polovičku. Nemám na mysli manželku,ale sáh ze své
  tělesné výšky.

     Pozor! G.M.G. si dovoluje oznámit...
  ŽE V  AREÁLU CORAMGOLU NA  OSTROVĚ TIRTOL, SEVERNÍ  GALENDOR SE
  V DOBĚ NOVOROČNÍCH SVÁTKŮ BUDE KONAT VALNÝ USTAVUJÍCÍ NOVOROČNÍ
  SLET  GALENDORSKÉ MAGICKÉ  GILDY.  NA  PROGRAMU JE  VOLBA VELKÉ
  GILDOVNÍ RADY A SCHVALOVÁNÍ VELKÉ GILDOVNÍ KONVENCE. VAŠE ÚČAST
  JE TEDY NANEJVÝŠ ŽÁDOUCÍ.  UPOZORŇUJEME VŠECHNY ZÁJEMCE O ÚČAST
  Z ŘAD ČLENŮ G.M.G.,  ŽE K PREZENCI JE NUTNO  DOSTAVIT SE OSOBNĚ
  BĚHEM PRVNÍ ROKOVACÍ NOCI,  TJ. ZE TŘICÁTÉHO NA JEDENATŘICÁTÉHO
  PROSINCE  DO SVÍTÁNÍ.  V OPAČNÉM  PŘÍPADĚ NEBUDE  MOCI BÝT BRÁN
  ZŘETEL NA VAŠE HLASOVÁNÍ.
  NA SETKÁNÍ S VÁMI VŠEMI SE TĚŠÍ ORGANIZÁTOŘI:
                                             G.M.G.

         Rauko II                          Thoron z Amberu
          šermíř                                chodec
     král faresladský                vrchní velitel vzdušných sil
  a celebalquathský psanec              Corondorské království

         Len Dorn                      Gilsilion Feanring
           chodec                              mág
  správce a kníže yverdonský        předseda Ambardy, sdružení
     kontinent Gundermed          pro zlepšení hosp. osudů kraje
  ______________________________________________________________
  Autorský kolektiv:
   šéfredaktor:           Rauko II, Petr Zemánek
                          Želatovská 31, PŘEROV 750 00
   redaktor a DTP:        Len Dorn, Martin Kolařík
                          Seifertova 2, PŘEROV 750 00
   druhý redaktor:        Thoron, Jaroslav Hradílek
                          Tománkova 7, PŘEROV 750 00
   pokladník:             Arien, Jolana Staňková
                          Interbrigadistů 1, PŘEROV 750 00
   kritik a stylistik:    Gilsilion, Stanislav Rygal
                          nám. Františka Rasche 2, PŘEROV 750 00

  Ilustrátoři: Jolana Staňková, Tomáš Kučerovský
  Do časopisu přispěli: Alsič - Tomáš Janeček

Zpět na hlavní stránku


Stránka byla naposledy ručně opravována 15.05.2013 19:53:25 ,
automatická oprava proběhla 15.05.2013 19:53:59

Návštěvníků od 7.srpna 2001


Návštěvnost sleduje též