Šavlozubá Veverka
*PROSINEC 1996*                                                                          Č. 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdravím všechny dobro- i zlodruhy!

Tak tohle je jedno z nejhorších míst, co se vůbec psaní Veverky týče. Těsně před uzávěrkou čísla se každý tváří, že je děsně nemocný, zaneprázdněný, raději začne vykazovat nějakou tu domácí práci v naději, že se vyhne - psaní úvodníku. Tentokrát to padlo na mne, a to včetně nemilé ohlašovací povinnosti o zvýšení ceny Šavlozubky, týkající se i předplatného. Kdo nesedíte, posaďte se - inflace dorazila i do Přerova. Od tohoto čísla činí výše předplatného jednoho kusu výtisku Šavlozubé Veverky 20 korun českých, které jsou podloženy zlatem a tvrdou prací některých výdělečně činných redaktorů. Nebudu dlouze vysvětlovat proč, dovedete si představit zdražovací řetězec, který začal u benzínu do pil, pokračuje cenou dřeva, ale hlavně končí ve zvýšené ceně tiskárny. Až budeme mít náklad jako Mladá Fronta, bude hej. Ta cena je samozřejmě včetně poštovného. Až zvýší pošťákům platy, tak se nedoplatíte.

Ale raději k něčemu veselejšímu. Tentokrát jsme se pokusili o rádoby vtipné, předsilvestrovské číslo. Po dlouhé době není Veverka nijak tematicky zaměřená.  Předkládáme všehochuť, která se právě do oněch specializovaných vydání nevešla. Není to dáno přehršlí materiálů, ale naší neschopností dodržet jakýkoliv svatosvatě slíbený termín odevzdání (že, Rauko?). Příště se snad polepšíme.

V tomto čísle vás provedeme po mučírně, nakoukneme do alchymistické truhly, romanticky se zasníme s Mírou a poodkrejeme roušku tajemna a magie...

Dobrou zábavu, počtení a hlavně bohatého Ježíška (což mi tak připomíná - anglosaský Santa Claus má něco do sebe. Nějak mne deprimuje představa nahatého mimina, jak se až z Betléma vleče s mým horským kolem, které mi už konečně snad letos nadělí!), veselého Silvestra a hlavně ještě lepší Veverky vám do nového roku přeje

                                 

                                                            Nica Forngil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Who Is Who In FsC ŠV PřerovIX.

KROLL KOUZELNÍK AŠNEK, (BÝVALÝ) POSLUCHAČ II. STUPNĚ RAMMANARU, BLÍZKÝ PŘÍTEL LENA DORNA.

... a nyní mi drahý příteli nnnnnnnn dovol, abych Ti alespoň v dopise představila dobrého přítele a pobočníka Lena Dorna - rammanarského kouzelníka Ašneka. Je to kroll. Už tento fakt je dostatečně výmluvný. Pochází ze Severního Gundermedu, což se projevuje jeho abnormální chlupatostí a zimní výměnou srsti. Traduje se o něm, že v mládí díky své inteligenci sesadil kmenového šamana a sám se jmenoval na jeho místo. Ale tohoto přemýšlivého krolla brzy přestalo bavit házení věštících kůstek po podlaze a zahánění zlých duchů chcíplotinami a svůj kmen opustil. Při své pouti na jih odkoukal několik laciných kouzelnických triků, které s velkým úspěchem předváděl čumilům. To mu vyneslo třetí kouzelnickou úroveň. Dílem náhody se mu v provincii Yverdon přimotal do cesty Rammanar - Gundermedská škola magie. Pohled na rozložitý komplex jej příliš nevzrušil, ale fascinoval jej nádherný větrný kohout na jedné v vížek. Snad proto vstoupil
a rozhodl o svém dalším osudu. nnnn nnnnnn nnnnnnn nnnnnnnnnn nnnnn. Zde jej potkal můj přítel Len Dorn, kterého zaujala, jak on sám tvrdí osobitá kombinace síly a inteligence. Prý takového pobočníka už dlouho hledal. Divím se Lenovu vkusu. Je to holt barbar. Když jsem Ašneka poprvé uviděla já, přeběhl mi mráz po zádech. A to jsem ještě nevěděla, že je to kolega. Len si Ašneka velice pochvaloval, dusila jsem se smíchy, když mi u vína vyprávěl, že je Ašnek natolik inteligentní, aby byl v jeho službách spokojený, dostatečně zběhlý v magii, proto mu studie na Rammanaru tak jdou... Mé zkušenosti jsou poněkud jiné. V jednou
z dobrodružství si kdosi dovolil urazit Lena a Ašnek se rozzuřil. "Proměním tě
v červa, bídáku!" napřáhl ruce v magické formuli a ... nic. "Hmmm, tak já tě radši praštím" a popadl svou magickou okovanou hůl... Zde jsem poznala, že kouzelnická hůl není pouze na kouzla a čáry a proč ji má Ašnek tak dobře okovanou. nnn nnnnn nnnn nnnnn nnnnnn. Snad jsem si tohohle babrala, můj drahý, jistým způsobem i zamilovala, byl zdrojem dobré zábavy, většina přátel při jeho kouzlení zanechávala boje, bylo-li to možné, a s napětím očekávala, v co se zase Ašnek, místo spršky blesků, promění, nebo jakou barvu bude mít jím vykouzlená sprška kopretin místo jiného útočného kouzla. Jednou se Len Dorn s Ašnekem nedostavili na výpravu. Pátrala jsem po příčině a zajela za Lenem do Yverdonu. Našla jsem jej skoro na mol opilého. Držel za Ašneka smutek. Ten hlupák se prý stal obětí magie přímo ve škole. Nic víc mu Velmistr Rammanaru nesdělil. Leč já se později od Velmistra Sieriho dozvěděla, že Ašnek šplhal na vížku, sáhnout si na kohouta. Dobře věděl, že je to přísně zapovězeno, neboť tento kohout tvoří magenergetický uzel, ze kterého čerpá celá škola. A on v jeho blízkosti navíc ještě neúspěšně seslal kouzlo. Otevřela se prý sférická díra, která neka dokonale a beze zbytku vcucla. Rammanarským se s ním podařilo po mnoha pokusech navázat kontakt, nicméně pouze akustický. nnnnnnn nnnn nnnnnnnnnnnnnn nnn nnnnn.

                                                             Líbám Tě a těším se zase na Tebe        Arien.

              Z korespondence své bývalé manželky poskytl Gilsilion Fëanring.

 

Taková normální družinka...

Vzhledem k tomu, že DrD hrajeme už nějaký ten pátek, naše zpočátku tak nesmělé, slabé, lehce zranitelné postavy doznaly mnohých změn. Tu a tam přibyl mužný vous, mnozí si zajistili dědice, a tak i pokračování rodu, s přibývajícím majetkem jsme se přestěhovali ze skromných příbytků rodičů do sídel mnohem vznešenějších, časem vzrostla naše moc nejen materiálně, ale někteří začali hýbat dějinami Orenu i po stránce politické. Jedni se vrhli na podnikání, jiní na budování věží s podzemním komplexem odpovídajícím největším a nejlépe střeženým dungeonům, ten pro sebe urval úřednický post u královského dvora, ten rovnou království celé. Zkrátka - stali jsme se feudály jak se patří.

Ke slávě světské patří moc, k moci titul, k honosnému titulu erb, k erbu sídlo
a k sídlu území. Ale ona to není zrovna sranda spravovat větší území např. o 10-ti vesnicích a dvou městech. Takový pán má spoustu práv, ale i povinností jak ke králi, tak i k svému majetku. O právech se snad rozepisovat nemusím. Jmenujme např. právo první noci, které patří k Raukovým nejoblíbenějším, ba i správce Yverdonu Len Dorn se o něm vyjadřuje velmi pochvalně. K nejdůležitějším povinnostem patří zejména odvádění daní a branné povinnosti králi. Je sice jednoduché hodit veškerou zodpovědnost na hlavu nějakého správce, ale že to často nedopadá nejlépe pro pána, svědčí mnoho lidových pověstí.

O systému spravování se rozepisovat nebudu, každý snad zná takové pojmy jako starosta, konšel, radní, dráb, ponocný... Budeme se držet již výše uvedených daní. Jejich výši určuje král (nebo spíše osoba s funkcí něco mezi ministrem financí
a hospodářství, která má dokonalý přehled o tom, jak jednotlívé části království vypadají, co se kde pěstuje, vyrábí...) a ten je pak rozpočítá mezi poddané šlechtice a ti pak požadovanou částku musí vybrat na svém území. Je jasné, že šlechtic vybere vždy částku vyšší, z takto nabytých peněz opraví hrad, zaplatí posádce a služebnictvu....
a samozřejmě nevybírá jen peníze, ale i vypěstované plodiny a zvířata, něco v průběhu roku jíst musí. Na rozdíl od daní královských, které se vybírají jednou ročně, daně územní se odevzdávají čtvrletně. Tohle všechno jsou daně řádné. Pak jsou ještě daně mimořádné, které se vyhlašují při ohrožení království (válka), kdy král požaduje nejen peníze, ale zabírá i majetek (koně, povozy, potraviny) a vyhlašuje odvody.

A daně se musí z něčeho platit. Pokud již jako hráč nějaké území vlastníte, nebo jej chcete koupit, vyškemrat na králi, či potažmo na PJ, určete si dopředu geografickou polohu, zeměpisné pásmo, nadmořskou výšku, rozlohu, počet měst a vesnic, počet obyvatel a rasové složení (je jasné, že nejvíce toho vyprodukují hobiti, ale zase toho moc nenaválčí). V pravidlech pro experty je tomuto věnováno pár stránek, výnosy území se dají vypočítat, ale podle mého názoru značně složitě. Takže my zatím předkládáme tabulku cen jednotlivých potravin, polotovarů, z níž se dá vycházet při výpočtech výnosů. Vycházíme z podnebí mírného, zhruba odpovídajícímu poloze našeho státu a z nejčastěji pěstovaných plodin.

Nové jednotky: Plocha se v DrD měří na jitra. Středně velké panství má rozlohu přibližně 80 jiter, království pak 1000 - 1500 jiter). Pro zjednodušení počítáme, že jedno jitro odpovídá 1 čtvereční míli. Setina jitra se nazývá korec (asi 1 ar).

 

PLODINA

 

OBD. PLOCHA

 

VÝNOS V TUNÁCH

 

VÝNOS V NZL

 

obilí všeobecně

 

1 jitro

 

15

 

25

 

žito

 

1 jitro

 

17

 

30

 

brambory

 

1 jitro

 

1,5

 

10

 

kukuřice

 

1 jitro

 

1,8

 

10

 

řepa

 

1 jitro

 

3

 

8

 

vinná réva

 

1 jitro

 

0,5

 

20 - 40

 

chmel

 

1 jitro

 

1

 

30

 

luštěniny všeob.

 

1 řádek 10 sáhů

 

0,005

 

0,05

 

 

U dobytka se cena jednotlivých kusů (dospělí jedinci) pohybuje většinou kolem 15 - 20 Nstř (další rozdělování, jde -li o krávu březí či jalovici by bylo již zbytečně detailní, to si určí PJ sám), mláďata bývají o něco levnější. Drůbež lze koupit asi za 50 Nmd, slepičí vejce se prodává za 20Nmd za kopu (jednotlivě se vejce neprodávají, budete-li ho přece jen chtít, dostanete je většinou zdarma, ale budou se na vás dívat jako na žebráky). Ovčí vlna se prodává za 1 Nstř za 1mn, kravské mléko za 3Nmd za 1l, kozí mléko za 1Nmd.

Na 1korci pastevní plochy se může pást 5 krav nebo 10 ovcí přibližně 1 týden, po této době se plocha vypase a stádo se musí přemístiti jinam, aby tráva dorostla. Ve většině vesnic se dobytek pase společně na obecních pastvinách. K běžné venkovské chalupě patří max. 2 korce obdělávané plochy, 2 krávy, 10 kusů drůbeže, 1 koza. Víc ne, pokud nejde o bohatší svobodnou zemědělskou usedlost či statek. Členové rodiny přes den chodí pracovat na "panské" a na obdělávání více půdy nezbývá čas. Pokud se hráč rozhodne své panství spravovat liberálněji bez nucené práce na vlastních pozemcích, zvýší se i obdělávaná plocha na 1 vesnici. Toto řešení vypadá lidumilně, ale hrajeme DrD - svět drsné reality a pokud bude mít poddaný příliš mnoho volnosti, sebere někde meč, vydá se za dobrodružstvím a za pár let, přežije-li, přeroste svému pánovi přes hlavu.

Vypočítávat výtěžek měst by bylo příliš složité, tu ať raději určí PJ.

                                                                              Nica

\
Zdar kolegové alchymisti,

možná jste si už někdy položili otázku, jak může vypadat taková alchymistická truhla a jaký je rozdíl mezi truhlou malou a velkou, mimo to, že se do velké vleze více surovin.

Pokud tedy nevíte, jak uspořádat svoje alchymistické potřeby do truhly, nebo jste si pořádnou truhlu ještě nepořídili, nabízím Vám svoje zkušenosti.

Doma používám truhlu velkou, se kterou se dá jen těžko pohnout. Proto
s sebou na výpravy vozívám truhlu střední velikosti, příruční, do které se vlezou ty nejpotřebnější suroviny a LRP. Malé truhly se používají zřídka, jen pokud nemáte mezka na její nošení a musíte se s ní vláčet sami.

Všechny alchymistické truhly (dále jen truhly) jsou děleny na patra - snad kromě těch nejmenších hobitích a kudůčích - do těch se pak ale nevleze destilační přístroj. Velká truhla má patra čtyři, vyjímečně i tři: prostor čtvrtého patra bývá někdy využit pro skladování objemnějších relikvií a nástrojů. Uspořádání surovin, polotovarů
a nástrojů ve velké truhle závisí především na dotyčném alchymistovi, zvláště na jeho pořádkumilovnosti. Je v ní většinou dostatek místa na to nejdůležitější. Existuje sice jakési “optimální” uspořádání, ale pokud je doma, pomáhá si alchymista všelijakými poličkami nad, kolem a vyjímečně i pod truhlou, různými pracovními stoly
a prostorami - truhla dlí většinou přímo v laboratoři. Ze stropu nezřídka visí háky se sušenými bylinami, cibulí, česnekem a jinými čarovnými ingrediencemi do lektvarů
[1]. Destilační aparatura se většinou také nenachází v truhle, ale čeká připravena na stole
v laboratoři, případně pod dohledem fábulů pracuje ve dne v noci, ku prospěchu zásobníků. Aparaturu alchymista uklízí do truhly jen v případě krajního nebezpečí (požár, mobilizace), nebo když se vydává na delší pouť a nechce ji vystavovat nebezpečí rozbití či ukradení. Truhla je řádně okovaná, a zvlášť pečliví (a bohatí) alchymisté ji opatřují také ohnivzdorným nátěrem (jeho složení je tajné, předávané
z generace na generaci). Je samozřejmě opatřena bytelným zámkem, ačkoliv jde ve většině případů jen o jakýsi druh pojistky. Zlodějské pokusy o otevření takové velké alchymistické truhly skončily totiž v lepším případě neúspěchem, v horším případě uhořením, utopením, zmrzačením či dokonce záhadným zmizením narušitele
[2].

U truhly střední velikosti je toto “optimální uspořádání” dodržováno podstatně častěji - viz obr.

 

             

 

 

 

 

Destilační aparatura je tou nejcennější, a současně také nejméně často používanou částí obsahu truhly. Proto leží až vespod, rozložená a dobře chráněná polstrováním. Dlužno ovšem říci, že toto není stejná dest. aparatura jako ve velké truhle - ta totiž váží 1500 mn., a chci vidět někoho, kdo to s sebou bude nosit, nebo i jen vozit. Pokud alchymista nutně potřebuje mít s sebou dest. přístroj na cestách, užívá přenosného typu, který je podstatně menší, lehčí a samozřejmě také podstatně méně výkonný. Maximální množství magenergie vydestilované tímto přístrojem se většinou pohybuje kolem poloviny jejího běžného množství. Spíše méně. Proto jej alchymista užívá jen
v případech krajní nouze. Kromě něj se zde nalézají ještě různá míchátka a baněčky. Theurgové zde mají většinou uložený astron.

Zásoba magenergie je tou druhou nejcennější věcí, kterou alchymista vlastní. Rozbití flakónku se zásobou 450 magů by mohlo mít nedozírné následky finanční (pro alchymistu) i magické (pro jeho okolí). Proto je rovněž dobře uložena vespod.

Ve vyšším patře se nalézají polotovary a pomůcky k výrobě lektvarů. Mezi ně patří také moči, vína a jiné kapaliny, jakož i části různých zvířat. Pokud není místo nikde jinde, skladují se zde i doposud nevydestilované suroviny. Toto patro je nejodpudivější částí celé truhly, a případné čmuchaly většinou odradí od dalšího prohledávání.

V patře nejvyšším se nacházejí lektvary rychlého použití[3]. Jak sám název napovídá, jedná se o ty lektvary, které je vhodné mít stále po ruce.

Magické svitky a jiné písemnosti jsou většinou skladovány ve víku, kde je na ně vyhražený prostor, který se uzavírá jednoduchou západkou.

 

Běžná cestovní truhla je okována méně než velká, a to kvůli váze a také jinému účelu kování - aby se neotloukla. Naopak je velmi dobře polstrovaná, kvůli náhodnému nárazu či cílenému útoku. Pokud není možnost vozit ji na mezku či jiném nákladním zvířeti[4], nosí se na dlouhém popruhu přes rameno[5] nebo (méně často) na zádech, na způsob batohu. Pak ale musí být kromě jiného také zajištěny lektvary proti vylití. Zámek na této truhle je většinou také méně bytelný, ošoupanější, a pasti instalované na truhlu jsou buď velmi rafinované nebo vůbec žádné. Nehořlavá většinou nebývá.

 

                                                      alchymistka Gavira

\


PŘIJĎTE, POPRAVÍME, POMUČÍME...

 Je až zarážející, kolik dobrodruhů stráví svůj čas na taženích - ve vězení. Jsou zatčeni, uvrhnuti do smrduté cely a... Po chvíli veškerá legrace končí, PJ se zmůže jen na - byli jste uvězněni, sebrali vše včetně prstenů na rukou i na nohou (i ty neviditelné), zítra půjdete před soud. A pak, aby si hráči nestěžovali, najdou v base volně loženého kouzelného dědka, nejlépe stavitele vězení, kterého tam uvrhl hradní pán (zlý starosta, pomstychtivý konkurent...), a tak se postavy dostanou zase ven, naprosto krkolomným a značně nepochopitelným způsobem získají zpět své věci a mají tak akorát legraci z místní neschopné jurisdikce. A to se tam většinou dostanou za hrdelní zločiny - od krádeže, žhářství, zneuctění až (kolikrát) po vraždu.

 Jenomže na něco PJ-ové zapomínají. Existuje ještě něco mezi polapením, odsouzením a potrestáním, aby se lump přiznal, práskl své komplice a prozradil
i to, co nikdy neudělal - mučírna. Galendor by se mohl stát příkladem současnému právnímu systému - žádné dlouhé projednávání, shánění svědků a důkazů. Menší prohřešky se řeší ihned, je-li odpovídající denní doba, nejpozději však druhý den.
U těžších zločinů bývá vynesen rozsudek nejdéle do jednoho týdne. A že se tak občas pověsí i někdo nevinný? Když se kácí les, lítají třísky a na každého jednou dojde - jen ho chytit!)[6]

 Dobrodruh se může dostat do vězení hned několika cestami. Buď je dopaden přímo při činu a okamžitě zajištěn, nebo jej uvězní z nařízení vrchnosti (starosta, konšelé, král...). Po předběžném výslechu je sestavena žaloba a ta je přednesena městské radě (soudu). Po zvážení všech okolností a faktů (mezitím je podezřelý uvržen do vězení) rozhodne rada o trestu. V případě, že jde o hrdelní zločin, s nímž právní předpisy spojují trest smrti, je vězeň podroben tortuře.

 Tortura - toto trestní řízení má inkviziční (vyhledávací) charakter, neboť se předpokládá (často správně), že delikventovo dobrovolné přiznání je neúplné, že teprve při mučení přizná okolnosti a spolupachatele. Z útrpných výslechů jsou vyloučeny osoby vyššího stavu, mučeny nesmějí být děti, staří lidé, duševně nemocní a těhotné ženy (pochopitelně i zde výjimka potvrzuje pravidlo).

 Útrpný výslechový systém obsahuje různé druhy mučení. Uvádíme je seřazené dle stupňů náročnosti:

 - první (nejlehčí) je vazba čili šněrování rukou. Kat působí bolest utahováním šňůry omotané kolem předloktí.

 

 - druhým stupněm je přikládání palečnic. Tento nástroj určený k drcení palců tvoří dvě až tři železa s vnitřními jehlancovými výstupky nebo rýhováním a bočními šrouby.

 - třetím stupněm je drcení faresladskou botou - dvě železa ve tvaru lýtek, vybavených vnitřními hřeby. Často ji ještě doplňují různé drtiče kloubů, které působí značnou bolest vnitřními ozubenými hřebeny.

 

 - dalším stupněm je tzv. suché trápení na žebříku, při němž dochází k vykloubení rukou a poškození svalů. Delikvent je položen zády na žebřík s rukama svázanýma dozadu, které mu kat přiváže k horní příčce. Svázané nohy se připevní ke šňůře, jež je navinována na spodní válec. Dalších podrobností vás raději ušetřím, dodám jen, že suché trápení je dost často doplněno trápením světlým, kdy se na žebříku pálí boky odsouzence svazky svíček.

 Dle pravidel by bylo nejjednodušší zavolat mága na dostatečně vysoké úrovni a ten by si dotyčného lumpa "přečetl". Hezká teorie, jenomže to by musel mág, vzhledem k počtu případů, prakticky ve vězení bydlet. A navíc si nedovedu představit mága, který by se k něčemu takovému snížil[7].

 To byl hrubý nástin útrpného práva města Badraighu. Ale aby jste se zase až tak moc nevyděsili, vězte, že dle vyhlášky:

 "... poněvadž kat a jeho pomocníci obyčejně nemilosrdní jsou, má soudce nejenom při útrpném dotazu, nýbrž vesměs ve všech útrpných řízeních pozor dáti, aby pravá míra se nepřestoupila, aby při mučení i odpravení zločinců toliko obyčejných a ne vnově vynalezených nástrojů bez vyššího povolení užíval, aby kat sobě vynešený ortel dobře pamatoval
a vykonával... ačkoliv kat na popravním místě svobodu má, jestli on však dobře neodpraví, podle povahy trestán býti má...
" Z čehož tedy vyplývá, že nic horšího, než jsem popsal, vás potkat nemůže. Pro rýpaly mám upozornění: badraighské vězení už hostilo nejednoho magického "ptáčka" a můžu vás ujistit, že pokud bude dozorce opravdu chtít, nenameditujete. A palečnice, pouta, boty mají ve všech velikostech.

 Další, mezi veřejností hned po popravě oblíbenou exekucí, je pranýřování. Tento trest většinou předchází podmínečnému odsouzení k trestu smrti. Odsouzený se na jistou dobu přiváže k pranýři s potupnou maskou na obličeji, nákrčníkem či obojkem a s hruškou v ústech, někdy s ukradenou věcí na krku a se zavěšenou cedulkou se jménem a popisem činu. Poté bývá (u lehčích přečinů) vymrskán z města železnou metlou. Na pranýř jsou nejčastěji umisťováni drobní zloději, překupníci, nactiutrhači
a zejména však ti (nebo spíše - ty), kdo jsou stíháni za přečiny proti mravopočestnosti. Pro nepoctivé kupce, uzenáře a jiné obchodníky je vedle pranýře zavěšena kovová klec, pod ní káď s vodou a nepoctivci jsou v tomto máčeni. Do klece jsou také občas umisťovány pouliční děvy.

S pranýřováním je spojeno také časté vypalování cejchů, označujících provinilce. Cejchy se vypalují na nějaké viditelné místo (rameno, záda, paže, čelo) a do rány občas kat přisype trochu písku pro lepší zviditelnění cejchu (díky tomuto speciálnímu písku, jehož složení se předává z generaci na generaci badraigských katů, na vypálený cejch, který proniká hluboko do podkoží, neplatí "uzdrav poranění" a zbavíte se jej pouze pomocí ostrého nože a trochy sebezohavení.

 Popraviště - badraighský popravní vršek stojí nedaleko za městem a jsou na něm popraviště tři - pro popravy stětím, věšením a lámáním kolem. Vzhledem k tomu, že vnitřní prostor šibenice zároveň slouží i jako pohřebiště, počestní občasné města se mu v noci zdaleka vyhýbají. Jediný, kdo si na ně oficiálně troufne i v noci, je kat (a pochopitelně ještě po bodech zkušenosti prahnoucí dobrodruzi). A protože se na takovém místě nachází mnoho ingrediencí pro podezřelá kouzla, kat má tak poměrně slušnou živnost, neboť s velkým ziskem prodává chlup z oběšence, provaz, kořen mandragory, useklé hlavy a jiné rádoby magické fujtajbly.

 Na popravišti mají svědci poslední příležitost odvolat svou výpověď (podobnou šanci má i odsouzený, ale vyslouží si tak pouze další útrpný výslech). Takové hlouposti jako žádosti o milost, poslední přání a možnost se za někoho oženit v poslední chvíli, či omilostnění, když se oprátka přetrhne, byly v Badraighu díky stále vzrůstající popularitě magie zrušeny - hlavu na špalek a pic kozu (zločince) do vazu!

 

 Způsoby popravy: trest stětím se kdysi považoval za projev milosti a byl určen pouze pro hlavy urozené. V poslední době jej opět konšelé preferují, neboť jim konečně došlo, že: "... jsouť tam viselci a v těch místech od lidí zlých nemilé zlo přečasto se dějě..." , a navíc - ten puch v létě.

 V různých částech kontinentu jsou jednotlivé zločiny posuzovány jinak, např. Pandor proslul svými mimořádně krutými způsoby poprav, za to je tam relativně nízká kriminalita a ruch na hranicích s Taurdorem, kde je hrdelní právo poněkud mírnější. Téměř veškeré státy Galendoru mají uzavřené smlouvy o vydávání zločinců, takže siccové mají plné ruce práce s paděláním dokladů.

 Oddělenou a přece úzce spjatou kapitolou tohoto vyprávění jsou kati samotní. Málo se o nich ví, což je poměrně zajímavé, neboť určitá část dobodruhů je rekrutována z řad katovských synků nebo jejich pomocníků. Taky kde jinde se za poměrně krátkou dobu může nemajetný rolnický synek naučit "mávat" mečem. Galendorské katovstvo tvoří uzavřený spolek a jen neradi mezi sebe pouštějí někoho dalšího. To je dáno přetrvávajícími předsudky mnohých obyvatel a Mistři popravního meče jsou často postaveni na společenském žebříčku až někde na úrovni žebráků a jsou označováni za "snížený lid". K nim patří i tzv. právní posel (rychtářský pomocník, biřic, šatlavní hospodář), který bydlí ve vězení a pečuje o vězně. Není divu, že o tuto práci není velký zájem, neboť základní podmínkou útěku z vězení, je fyzická likvidace jeho strážce. Právní posel vyvolává exekuce, vyzvání při nich na zvon a v případě potřeby vykonává menší tělesné tresty. V některých městech jsou proto katovny stavěny mimo města a kupodivu se jim vyhýbají i lapkové a zlatachtiví dobrodruzi, ačkoliv katovské řemeslo je poměrně slušně placeno a v truhlicích je tedy zlata víc než dost. Snad je to způsobeno všeobecně rozšířenými hrůzostrašnými historkami o těch, kteří kata zabili pro peníze.

 Vedle mučících nástrojů připomínají působení katů především popravní meče. Poměrně široká čepel (5 - 8 coulů) s ostřím po obu stranách a mělkým výbrusem bývá zakončena tupým hrotem. Dřevěná rukojeť mívá kožený nebo látkový potah omotaný tkalounem či drátem, uzavírá ji hlavice kulovitého nebo hruškovitého tvaru. Zášita je většinou jednoduchá či mírně prohnutá. Čepele jsou zdobeny nápisy, výrobními značkami a runami, ochraňující kata před kletbami popravovaných. (Badraigský popravní meč nechal vykovat dědeček dnešního panovníka Timida II. - král Tamur Plenitel v dílnách horských trpaslíků z čistého stříbra s příměsí něčeho - tajná receptura - co zajišťuje jeho tvrdost a odolnost vůči magii.)

 A na závěr pár příkladů zločinů a následných trestů:

 přestupky proti městským a obecním vyhláškám - pokuty, mrskání, až vyhnání
z města

 pomluva - mrskání, vytržení jazyka

 podvody - mrskání, vykázání z města, vypálení cejchu, utětí nosu, uší  u kupců - máčení v kádi, zabavení části zboží,  pokuty 

krádeže - dle rozsahu - mrskání, vypálení cejchu, utětí ruky (Pokud není na uťatou končetinu ihned! - nejpozději do 5 kol - použito kouzlo "uzdrav těžká poranění", není možno ji nechat bez větších problémů "přirůst" zpět. Díky zvláštním příměsem lázně,
v níž byl meč namáčen při své výrobě, se rána téměř okamžitě zatahuje, krvácí jen slabě a zarůstá.)

 organizované loupeže (= bandy podél kupeckých cest, většinou i obvinění z vražd) - výslechy spojené s torturou a následné lámání kolem, vláčení koňmi, poprava stětím nebo oběšením, napíchnutí hlavy na kůl

 vražda - čím brutálnější, tím i horší způsob popravy (spec. - vražda nemluvněte - zahrabání za živa a probití srdce kůlem)

 To by bylo zatím vše. Nejsou to nová pravidla pro uvěznění, spíše jen námět pro Pány jeskyně na zpestření hry a jako lekce dobrodruhům, kteří mají zcela zbytečný pocit vlastní nedotknutelnosti.

 Tak nashle, třeba se uvidíme...

                                   Krvemil Zlomvaz,

                                   badraighský Vrchní mistr popravčí

\


Berserkem snadno a rychle

Po nahlédnutí do odborné literatury (konkrétně do Slovníku cizích slov), jsem se dověděla, že berserkové byli bájní nordičtí válečníci a nic víc. Po dotazech na lépe informovaných místech jsem si upřesnila, jak to vlastně s nimi bylo. Takový vikingský král nebo náčelník si vybral mezi svými muži, či mezi otroky zajatými na tažení, některé extrémně vyvinuté jedince (ta extrémnost se týkala hlavně výšky a fyzické síly), a ty si pak cvičil na svém dvoře v bojovém umění a zároveň je dopoval speciálně připraveným lektvarem z bylin, jež snižoval pud sebezáchovy, zvyšoval odolnost a sílu a práh bolesti posunoval až na úroveň pittbula. Před bojem samotným byli tito jedinci vyzbrojeni krátkým mečem a malým štítem, oděni pouze do kůží a pomalováni na těle i obličeji. Na bitevním poli do sebe "kopli" několikanásobnou dávku lektvaru a vyrazili. Nepřítel pak už jen viděl, jak se proti němu žene tlupa vyjících, skučících "zvířat" s krví podlitýma očima, jak cestou nedočkavostí vytrhává stromy, kouše do štítů a při střetu si nevšímá ran a jen kolem sebe s řevem mává mečem a s neuvěřitelnou silou rozdává strašlivé rány. Tito museli být doslova ubiti, chtěl-li se jich nepřítel zbavit.

Ale co to má společného s DrD? Hodně. Válečníci mohou propadnout bojovému šílenství, jenže toto je dle pravidel vázáno pouze na určité situace a ještě musí jeho vznik být podpořen procentuálním hodem. Naštěstí chytří druidové v gundermedských lesích objevili vzácně se vyskytující ropuštník modrokvětý, jež má podobné účinky jako lektvar vikingských šamanů. Rozžvýká-li jej dobrodruh, stává se berserkem. Jeho síla a odolnost okamžitě stoupnou na maximum, nebere ohled na zranění, neútočí na plocho, nikdy neutíká z boje, nebere zajatce.

 Ale!!! - doba působení je přibližně 1hod. Po tuto dobu má dotyčný kromě výše získaných vlastností i sníženou inteligenci (přibližně 4/-3), vydává neurčité skřeky (maximálně jednoslabičná slova), jedná přímočaře a jednoduše, ale neznamená to, že se vrhne po všem, co se hne! Postava si zachovává své přesvědčení a po dobu přeměny v berserka nemůže používat zvláštní schopnosti. Při podrobování a mentálnímu útoku (ani jedno nemůže vyjít z bersekovy iniciativy) se počítá inteligence původní.

Po jedné hodině působení následuje pocit úplné vyčerpanosti a odpočinek alespoň 2 hod. Účinky ropuštníku se mohou prodlužovat dalším rozžvýkáním, nejdéle však 6x. Po té postava upadá do 12-ti hod. bezvědomí a po probrání není schopna meditovat.
Z čehož tedy vyplývá, že použití ropuštníku není vázáno ani na rasu, ani na povolání! (Nechávám plně na úvaze a fantazii PJ, jestli si dokáže představit ctihodného a váženého elfího mága proměněného v berserka...)

A jedno upozornění na závěr: Ropuštník modrokvětý je návykový již po třetím užití!

                                                                         Něžnou krollí ručkou sepsala

                                                      Uhla Stonehand

\


Redakční bestiář

Kaskoun Zemánkovitý

(Raukos rexis barbariensis)

 

Životaschopnost           22 + 9                         Pohyblivost                  ŘP. B, ski, kolo

ÚČ                              Jen zvl.             Inteligence                   Jen zvl.[8]

                              Zvl.                              Přesvědčení                 Chaotické

Velikost                       Je to B                         Poklady                       Jen ho vykopat

Zranitelnost                  Děsně lechtivej Zkušenost                    Životní 

Bojovnost                    hladový 20                   SM                              Čeho?

                                    sytý 0

 

Je to stvoření přes víkend odpudivého zevnějšku, během pracovních dní se maskující podobou úspěšného mladého perspektivního muže (svobodného, podotýká Nica), živícího se(?) správcovstvím počítačové sítě Prioru Přerov. Při svých drobných kolizích se zákonem (bourání se vozem do policejního auta aj.) se prokazuje doklady na jméno Petr Zemánek, při kolizích finančních kreditní kartou Banky Haná, zdravotních průkazem VZP. Jeho životním krédem je: "Já vlastně proti nikomu nic nemám..." Vrátný Prioru jej oslovuje "pane inženýre", což je asi jediná lichotka, které se mu na pracovišti dostává, neboť řadové pokladní jeho jméno vyslovují několikrát denně
v souvislosti "kde zase je ten..." a marně zápolí s kasami IBM 486/100 MHz. Jinak je to ale dobrý kamarád, egocentrik nejtěžšího kalibru, profesionální slibotechna
a diplomovaný obchazeč jakýchkoliv pravidel. Ale jinak je fajn, hlavně po něm nic nechtějte. Jo, a umí vařit (teda někdy a něco, já jej viděla připálit i čaj).

ÚČ - nechěla bych se mu dostat pod ruku při probouzení. Jeho agresivita dosahuje zaslepenosti ninjů
a vrhá čímkoliv po komkoliv. A řve. A moc. A hlasitě.
A sprostě. Jinak je celkem v pohodě, pokud si necvakne Ginu. Má k smrti rád Beefatera. Po několika dávkách je vstřícný a chová se přítulně. Ke komukoliv. Jeho ruky - šátralky již znají všichni. Úplně všichni.

OČ - zkuste překonat jeho nevinný výraz "psí oči". (Ve světě DrD bych to intimně odhadla tak na 50). Občas mává rukou a dělá "ťáťáťá". Co to je, nevím. Ale hodně vyhrožuje, že to splní. Dívky nebije. Ad zkušenost
z "lajfáků": co nevykryje, to ukecá.

  \

 

Akt X - Kollar, zvaný Kořalík (?.....!)

(Len Dorn barbarus nenažralensis)

Životaschopnost 23 + 1                                     Pohyblivost                         běžky, kolo, Internet

ÚČ                                         Zvl.                                        Inteligence                           Pentium 200

                                         Zvl.                                        Přesvědčení                         Viz zákony robotiky

Velikost                 Přerostlé A                           Poklady                 Paklík disket

Zranitelnost                         Odepření jídla                      Zkušenost                                     

Bojovnost                            Pacifista                SM                                         1,2 G

 

 

Tento humanoidní savec a všežravec se vyskytuje na jakýchkoliv oslavách, kde je spousta jídla a pití (zdarma), dále pak v počítačových učebnách a tanečních sálech. Rád hazarduje s harddisky jiných při experimentech s viry. Kupodivu většinou vítězí. Nedávno se stal majitelem velice úspěšné firmy s výpočetní technikou, pokud chcete levně nakoupit, stačí se na něj obrátit[9]. Neustále něco organizuje (od miniDrD po gigalajfáky), pojídá (cokoli ne jeho) a zkoumá (od struktury počítačové sítě až po ženskou anatomii). Je všude a vlastně nikde. Na něj se na100% hodí: teď tu byl, tady všude seděl...a tohle všechno snědl... Je to malý přerovský ufoidní fenomén - každý ho zná, ale kdo ho vlastně viděl? Občas se po použití holicích prostředků úspěšně maskuje za svého mladšího devítiletého bratra[10], aby se po té bezplatně vloudil na dětské představení a přítomné školce sežral svačinky, co jim připravily maminky[11].  

\

  Kačaba

(Nica prý Forngil siccacus chmatalensis)

                                                                                                              Životaschopnost 24 +11                                   

                                                                                                              ÚČ                                         Klávesnice                          

                                                                                                                                                       S + ? appeal                         

                                                                                                              Velikost                 Ducha i těla                         

                                                                                                              Zranitelnost                         Terminátor                           

                                                                                                              Bojovnost                            Štípe a kouše                      

                                                                                                              Pohyblivost                         Díky astma - chůze, vlak

                                                                                                              Inteligence                           Ďábelská

                                                                                                              Přesvědčení                         Jak kdy

                                                                                                              Poklady                 Je to naše zlato

                                                                                                              Zkušenost                            nnnnnn(cenz.)              

                                                                                                              SM                                         Prý nepoužívá

 

Toto velice kuriozní stvoření vnáší pouze zmatek do myslí mnoha našich kamarádů a nejen nich. Jako PJ je příšerná, liqiduje jednu postavu za druhou nečestným způsobem pomocí nesmyslných kombinací pastí a modelových situací. (Asi vítr...). Není divu. Její  životní zkušenosti jsou obrovské - od neúspěšné dráhy rentgenové laborantky se přes kariéru tabákovým kouřem přidušené astmatické krupiérky dopracovala až na post novinářky. Sorry, Novinářky. Sice jen v redakci Železničáře, ale s režijkou. Kromě toho je majitelkou kola, dvou psů, několika kamarádů a služebního diktafonu.  Na lajfákách se pouze o meč opírá tak, aby si o něj vzápětí ublížila.

\

Jokluše Babuše

(Arien and Riel magius nekromanticiensis)

Životaschopnost moc + 8                  Pohyblivost                         ŘP. B, kolo, piloťák na koště

ÚČ                                         Jen zvl.                                  Inteligence                           Božská

                                         Jen zvl.                                  Přesvědčení                         Za kus masa...

Velikost                 110/65/95[12]                            Poklady                 Zlaté srdce, plechová držka

Zranitelnost                         Zabít málo                            Zkušenost                            Na rozdávání       

Bojovnost                            Jen jí dejte meč...  SM                                         Nebezpečná

 

 

Jak ji popsat, používat slušná slova a nelhat? [13] Těžko, řekl by klasik. Jokluše je poněkud nepovedené dílko Matky přírody. Po svém pracovišti se pohybuje v rouše milosrdné sestry radiologické. Náhodné nešťastné pacienty ozařuje nejen svou nezměrnou krásou a inteligencí, leč i paprsky X. [14] Po úderu druhé hodiny odpolední odhazuje v dál svůj bělostný plášť a volí převlek chápavé matky, která, anžto velikou životní moudrostí sluje, odvrhla nejen konvence, ale i manžela. Naštěstí pro své okolí obdrželi Joklušini rodiče zároveň s rodným listem i zbrojní pas na její "pusinku". V mládí byla dítko zvídavé a díky velkému úsilí a pilnému studiu přírodní literatury získala nebývalý slovní potenciál. Bohužel.
V současné době se s velkou chutí věnuje takovým pavědám jako akupresura, jóga, astrologie, ufologie, vykladačství karet, ale hlavně - magii. Svého času dokonce vlastnila domácí panoptikum zvířat podivuhodných (tarantule, několikero hadů, broušcii, myšišky, moršátko jeden kus, rybišky a ptášky andulci). Získala tím oproti nám, obyčejným smrtelníkům, nebývalou výhodu - přestal ji navštěvovat Kaski (kterýžto ve světě DrD neohroženým Raukem jest, ve světě našem se hadů, psů a jiných přítulných potvůrek k smrti bojící). Z tohoto panoptika si ponechala devítiletou dceru, psa a Miláška (PC 486 SX2). Rybičky přestala krmit v létě a dosud nezdechly ani nezhubly.

Sranda

(Gilda mágus kladňákus ambardiensis)

 

Životaschopnost           23 + 1                         Pohyblivost                  ŘP. B, ski, kolo, Internet,

ÚČ                              0, krutej smích Inteligence                   Nepochopitelná

                              IQ štít s -ismy  Přesvědčení                 Dvoj-trojsmyslné

Velikost                       Vyvinuté B                   Poklady                       Markéta, Nora a vůbec ...

Zranitelnost                  Taky lechtivej   Zkušenost                    Fiktivní, ale rád by.     

Bojovnost                    Za práva lidu    SM                              ... 42

 

 

Sranda je mnohočlověk, neboť kolik jazyků znáš..., a navíc i ten protivný typ, co má vždycky pravdu i když ji nemá. Jinak je studentem několika semestrů několika vysokých škol. Jelikož je v praxi neupotřebitelný, je to, co se nazývá věčný študent. Je obdivuhodně nešikovný - jeden případ za všechny: na letním táboře Standa uchopil do ruky sekeru a celý tábor se seběhl - chtěli si vychutnat poslední okamžiky, kdy měl Stanislav fšechny prsty. Svou manuální indispozici přes prázdniny kompenzuje ústní dispozicí. Přiživuje se jako průvodce na hradě Sovinci. Dožít se majitel hradu výkladu dějin dle páně Rygala, divil by se velmi. I já se divila. Polovina jeho slovníku je nám nesrozumitelná, snad proto je nám i jeho chování nezřídka nepochopitelné. Při hovoru s ním mám (nejen já) mnohdy pocit, že jej při přechodu na mou mentální úroveň děsně bolí hlava (díky za inspiraci, pane Adamsi, to sedí). A jednu radu na závěr - nechoďte  s ním do kina. V okamžiku, kdy celé kino je pohrouženo do děje, Standa se válí v křečích smíchu v uličce.

 

P.S. - Jako manžel je naprosto ideální, i když mi lezou trošku na nervy jeho učené debaty o podvojném (nebo podvodném?) účetnictví Ambardy. Jestli si někdo myslí, že vycházíme z kondice, omyl, panstvo. Neustále hrajeme skvělou hru: já vyvolám nějakého zajímavého nemrtvého a Gilda si nedá pokoj, dokud jej nenajde
a nezlikviduje. Ale řeknu vám, je s tím strašná sranda.

                                                                         Díky za vše, Gildo Fëanring.

                                                                                                            Tvá Riel Forngil.

\

 

 Věštění budoucnosti a případné napomáhání náhodě - díl I.

pomocí ORENSKÝCH ZLATÝCH RUN

 

Pokud jste materialisticky založeni, nečtěte prosím dál.

Každé společenství inteligentních jedinců nebo společenství inteligentním jedincem vedené, touží zcela zákonitě po tom, aby znalo předem výsledky svého konání. To umožňují mimo jiné i různé věštby. V tomto díle se budeme věnovat věštbám a možným způsobům, jak přilákat pozornost božstev a co vše udělat proto, abychom byli kladně vyslyšeni.

Na celém Orenu snad neexistuje jediné místo, kde byste nenašli pouličního věštce a vykladače osudu. Jejich více či méně úspěšný byznys je založen na výše uvedené skutečnosti, kterou lze jednoduše shrnout dotazem: "Proč, jak a kdy?"

Zlatých Orenských Run je celkem 36, mohou být vyryty do stejných zlatých destiček, do destiček z pálené hlíny, namalovány na placaté oblázky, kousky leštěných dřívek, na hlazené kousky jeleních kostí... možností je nepřeberně mnoho. Tyto runy musí splňovat několik podmínek: musí být dostatečně čitelné, nesmí být znečištěné mastnotou, musí být nošeny v koženém váčku a musí se jimi dát házet. (Proto není vhodný pergamen a jemu podobný materiál.)

Zlaté Orenské Runy dělíme do čtyř skupin po dvanácti kamenech. Každou skupinu dvanáci dělíme ještě na tři podskupiny po třech runách.

 

RUNY KRÁLOVSKÉ

1. podskupina - RUNY VLÁDNOUCÍCH KRÁLŮ

Světovládce pokud je tato runa v normální poloze, značí člověka všeho schopného, inteligentního a průbojného. Není-li v jeho blízkosti některá z fatálních Run padlých králů, má tento jedinec ty nejlepší předpoklady pro dosažení svých vytyčených cílů, ať jsou již jakékoli (samozřejmě že v rozumných mezích). Výhra ve hře.

Runa obrácená nohama vzhůru, ukazuje na člověka s obrovskými vlohami
k činnostem mezinárodního rázu, ale postrádajícího základní motivaci to dělat. Krátce řečeno - inteligentní a schopný, ale děsně líný.

Dobyvatel v normální poloze je obrazem člověka s obrovskou chutí zkoumat nové věci a technologie, patří úspěšným vynálezcům z řad alchymistů a čarodějů. Lidé
s touto runou nemají nikdy potíže s penězi. Setkání s nemocným trpaslíkem. Bacha na infekci!

 V obrácené poloze znamená dlouhodobé odloučení od domova, objevování nových území, nehynoucí slávu objevitele, ale současně nenávist blízkých spolupracovníků a neschopnost navázat trvalejší partnerský vztah.

 


RUNY KRÁLOVSKÉ

 

 

 

 

Světovládce                             Dobyvatel                                          Tyran

 

 

 

 

Král Ren                                  Královna Aelin                                  Dürilova runa

 

 

 

 

Zlomený meč                            Ztracená cesta                                   Černá záře

 

 

RUNY OSUDU

 

 

 

 

Arova koruna                           Urthův prsten                        Herovo oko

 

 

 

 

Mortanova slza                       Dürilova pomsta                               Rielin plášť

 

 

 

 

Slon                                          Orel                                                   Žába

Tyran je v obou polohách runou velmi negativní. Znamená obrovský potenciál vnitřní síly, která umožní získat úžasná postavení ve vládnoucích vrstvách. Tyran se
v normální poloze omezuje pouze na blízké okolí, které sužuje nesmyslnými nápady, které bezohledně prosazuje, názory ostatních jsou pro něj nepodstatné, zkrátka děsný egocentrik. Přepadení ze zálohy.

V obrácené poloze je značně zákeřný, své intriky směřuje do nejvyšších míst, ve skrytu se vyžívá v problémech, které způsobil, neboť v drtivé většině nebývá odhalen. V kombinaci s Runami Temnoty je tím nejhorším, co náš svět přináší. Bohužel znamená těžko odhalitelné zlo.

 

2. podskupina - RUNY MRTVÝCH KRÁLŮ

Runa Krále Rena v obou polohách znamená velice dobrodružný život, plný nebezpečí.
V normální poloze současně i sílu vše úspěšně překonat a dožít svůj život
v klido a blahobytu. Král Ren byl jedním z nejmocnějších vládců Severního Galendoru, po jeho smrti se obrovská říše, kterou pracně sjednotil, rozpadla během několika měsíců. Prohra v hazardních hrách.

Runa v obrácené poloze prorokuje smrt v souboji či ve vřavě válečné.

Královna Aelin byla tou nejkrásnější ženou všech dob. Mýty o její kráse
a moudrosti kolují nejen po Galendoru, ale sahají i mnohem dál. Její runa
v normální poloze znamená klid a duševní rovnováhu v dlouhém životě, touhu po vědění a schopnost rychle a dobře řešit kritické situace. Tato runa v kombinaci
s Runami Pravdy znamená nehynoucí slávu a úspěch ve všech započatých činnostech,
i když cesta ke slávě je trnitá a dlouhá. Flirt.

V obrácené poloze znamená mocné nepřátele v blízkém okolí a velké překážky
v osobním životě. Většinou znamená samotu, odloučení a studium magie. Největšího úspěchu dosáhnou lidé ve vyšším věku, kdy jsou, po vyčerpávajícím studiu, připraveni čelit nepřátelům.

Dürilova runa nejen dle legendy byl tento muž tím nejhorším mužem, kterého kdy Galendor zrodil. Runa znamená spoustu dřiny a odříkání, korunované hořkým úspěchem a samotou. Její nositel se považuje za jediného spasitele světa a snaží se
o tom přesvědčit i ostatní. Pokud se mu to nepodaří, klíčí v něm utajovaná nenávist
k okolí, která seprobudí ve vhodný okamžik. Výhodná koupě.

Obrácená poloha runy znamená krutého a mstivého člověka, který v mládí trhá mouchám křídla a na stáří trpaslíkům fousy. Doufám, že se Valglin poznal. (Ale tehdy to byly prstíky, že, ty parchante!)

 

3. podskupina - RUNY PADLÝCH KRÁLŮ

Zlomený meč je runou lidí, kteří svou cestu životem klestí mečem, krev je provází na každém kroku. Paradoxem je, že ctí život, převážně však svůj. Nikdy neriskují víc, než je únosné. Mají obrovský předpoklad sejít ze světa rukou nájemného vraha. Dopis, zpráva, obchodní nabídka.

Obrácený znamená zlé myšlenky a zahrávání si s oprátkou. V kombinaci
s Runami Temnoty znamená životní dráhu loupeživého rytíře, temného mága či jiného nebezpečného jedince. Asi by nebylo od věci podotknout, že přítomnost Orla z Run Života a Smrti znamená krutou smrt s mučením na šibenici (či pod katovskou sekerou v lepším případě.)

Ztracená cesta znamená ztrátu rodinného jmění ale ne dobrého jména rodu, záleží velice na okolních runách, povede-li cesta chudobou, nebo je-li možné se vlastním úsilím dopracovat k bohatství a pokojnému stáří. Pád z koně s následky.

V obrácené poloze znamená kromě ztáty majetku i ztrátu rodového jména
a dobré pověsti. Většinou se jedná o tzv. černé ovce rodiny, vyděděnce a psance. Opět záleží na okolních runách, bude-li cesta beznadějně vedoucí chudobou, nebo je-li dotyčný schopen dosáhnout zpět ztracené pozice, případně nových titulů a hodností.

Černá záře znamená v obou polohách zvýšenou citlivost pro magii, na poloze runy záleží, bude-li dotyčný tíhnout ke zlu či dobru. Normálně položená runa vždy znamená cestu k dobru, otočená temnotu. V kombinaci s kteroukoli Dürilovou runou znamená vždy světovládné ambice, ale pouze s Runami Vládnoucích králů znamenají uskutečnění svých cílů v plné míře. V kombinaci s Runami Pravdy znamenají vysoké posty - vedení magických škol, významná postavení u královských dvorů. Prokletí vesnickou čarodějnicí. 

\

RUNY OSUDU

1. podskupina - RUNY SVĚTLA

Arova koruna je v normální poloze příslibem zlata a blýskavých drahokamů, pokud se člověk vydá na cestu obchodnickou, jediným velkým nebezpečím pro něj je moře. V žádném případě by se člověk neměl vydávat za obchodem lodí. Hrozí nejen ztráta značných financí a vlastního života, ale i ztráta nejbližších. Pád do výkopu, ze skály nebo z mostu.

V poloze obrácené znamená manipulaci se značným majetkem, nikoli ovšem vlastním. V kombinaci s Runami Zlata nebo Runami Lásky může znamenat neodolatelnou touhu po zpronevěře svěřených financí. Na stáří sběratelství všech dostupných blýskavých předmětů - takzvaný Raukův stračí syndrom.

Urthův prsten je znamením lovců. Neexistuje zvíře, které nelze vystopovat, ulovit
a případně i sníst. Jen málo tajemství přírody zůstane utajeno, pokud je člověk ochoten naslouchat. Je však nebezpečné zneužívat tyto vrozené schopnosti. Příroda a její ochránci - druidi dokážou provést neuvěřitelně kruté věci ničitelům. Pobití v hospodě.

V obrácené poloze je nutné dodržovat vegetariánskou stravu, jinak hrozí rozsápání dravými zvířaty. Doporučuje se také pravidelně provádět Urthův sluneční rituál rovnodennosti, který zapudí zlé síly. Pozor na obezitu a trpaslíky s rezavým plnovousem. V noci necestujte při bezmračném nebi na koni, hrozí nebezpečné pády
a pokopání zvířetem.

Herovo oko znamená přízeň bohů na moři. Můžete se vrhnout na jakoukoli činnost, spojenou s vodou - stavbu lodí, prodávání langust, rybaření, provozování nuda-pláží nebo předvádění mořské panny na jarmarcích - budete úspěšní. Jenom,
u všech ďasů, nelijte vodu do vína. Úspěch v tomto oboru je velice riskantní a hrozí dočasná ztráta zdraví a doživotní částečná ztráta chrupu. Veřejná ostuda.

V opačné poloze znamená velké nebezpečí utonutí při bouři a v kombinaci
s Žábou napadení mořským dravcem, nejspíše morénou. Pokud se v blízkosti nachází jiná Runa Světla, je velice pravděpodobný únos mořskými elfy nebo Ormy (viz ŠV5 - bestiář) za účelem zkoumání reakcí suchozemských tvorů pod vodou. Podle nám dostupných informací výše uvedení tvorové chovají velké množství lidí ve svých vzducháriích.

 

 2. podskupina - RUNY TEMNOTY

Mortanova slza je runou temných myšlenek a ještě temnějších činů. Znamená velký potenciál inteligence, která zabraňuje dotyčnému projevit navenek své úmysly, pokud si není stoprocentně jist svým úspěchem. Ambice takového člověka nejsou malé, a jeho pravá povaha se projeví třeba až po několika letech s fatálním dopadem na okolí. Okradení.

Runa obrácená vede cestou násilí a krutosti. Nejsou vyjímkou sklony
k bezdůvodnému mučení nevinných obětí. Násilnický život vede zákonitě k násilné smrti. Nejpravděpodobnější příčinou skonu je otrava.

Dürilova pomsta znamená těžko utajovanou nenávist k opačnému pohlaví, pramenící ze zhrzené lásky v mládí. Pozor na hazardní hry a alkohol, neboť stačí málo ke ztrátě sebekontroly a další Jack Rozparovač je na světě. Zlomenina končetiny.

Obrácená znamená velké nebezpečí, číhající v náruči lepých děv. Jedinec takto postižený neváhá použít i násilí, aby dosáhl svého cíle - získání vybraného objektu za každou cenu. Není pochyb, že na této cestě číhají mnohá nebezpečí v podobě zhrzených manželů, uražených milenců a nepříčetných otců.

Rielin plášť znamená vznešený ale osamělý život a neschopnost správně rozlišit dobro a zlo. Tato hranice je vždy nejasná, ale tito lidé mají svůj vlastní a netradiční žebříček hodnot, který je pro ně zákonem. Nebezpečí zranění padajícím kusem dřeva.
V obrácené poloze znamená po nějakém psychickém šoku pomatení mysli, v kombinaci
s kladnou runou dočasné, jinak trvalé.

 

3. podskupina - RUNY ŽIVOTA A SMRTI

Slon znamená v obou polohách dlouhý a plodný život. Nejúspěšnější Sloni
v normální poloze bývají obchodníci a vůbec jedinci se zabývající finančními transakcemi. Jejich proslulost nabývá mezinárodního charakteru, je-li v blízkosti některá z Run Vládnoucích Králů. Souboj o prkotinu.

Slon v obrácené poloze svědčí o spolehlivosti, ale chudobě, tento Slon bývá většinou pouze správcem cizího bohatství. Nikdy není schopen udělat ten rozhodující krok k osamostatnění.

Orel sice nemívá dlouhý život, nicméně nabitý nebezpečnými dobrodružstvími
a dlouhým cestováním. S tím též souvisí nehynoucí sláva a odpovídající finanční ohodnocení, což je pro Orla tím nejméně důležitým. Napadení divokým zvířetem, ve městě pokousání vzteklým psem.

Obrácená poloha Orla znamená, že svůj život zakončí v chudobě a zapomnění. Jedinou spásou může být přítomnost Runy Meče, která předpovídá setkání s dávným přítelem a klidné stáří pod jeho ochranou.

Žába je upovídaná a chlubivá. Většinou to bývá zdrojem problémů v hospodě nebo jiném kolektivu. Pokud to Žába přehání, je možná inzultace. Bacha na čápy!

Žába obrácená znamená lásku k alkoholu. Jediným krédem této Žáby je "nepiji nic kromě vody a medu, protože voda je jedovatá a med zase teče hrozně pomalu".

\

RUNY MOCI

1. podskupina - RUNY SÍLY

Dračí meč je runou zručných silných rukou. Nejenže je nositel sám Mistrem
v ovládání sečných a bodných zbraní, je schopen, samozřejmě po zaučení, je i sám mistrovsky vyrábět. Slabé ženy nejsou tak slabými v soubojích, zbraně vyrábějí sice vyjímečně, ale jsou mistryněmi ve výrobě šperků. Napadení roztoči.

Obrácený Dračí Meč znamená zákeřnou smrt z rukou přítele.

Elfí Luk znamená vnitřní harmonii a duševní krásu, ovšem utajovanou před vnějším světem. Nikdy se neprojevují navenek silné emoce, člověk platí za lehce zmanipulovatelného slabocha. Je nutný velice silný vnější podnět, který by jej mohl vyprovokovat k rozhodnému činu. Ale ten pak stojí za to. Nebezpečí vězení a pranýře.

V obrácené poloze hrozí zasypání v podzemním prostoru nebo udušení kouřem. Nikdy nepijte alkohol pochybné pověsti, hrozí ztráta jednoho ze základních lidských smyslů, v našem případě pravděpodobně zraku.

Trpasličí Sekera má na svědomí touhu po změnách a vlastně neschopnost usadit se na jednom místě. Z lidí s Trpasičí Sekerou se rekrutují úspěšní i méně úspěšní prospektoři, mořeplavci a žoldáci. Jedinci jsou velice odolní a otužilí, nemají problémy dorozumět se třeba i rukama-nohama kdekoli, i když jazyk země neznají. Nález cennosti.

Trpasličí Sekera vzhůru nohama je příčinou nejednoho nešťastného osudu. Ne vlastního. Lidé s obrácenou Trpasličí Sekerou postrádají v žebříčku hodnot úctu
k životu, pravdě a cti. Dovedou krutě a bezohledně vraždit pro sebemenší maličkost. Žhářství berou jako příjemné zpestření večerní nudy. Čemuž implikuje osud vyvrhele lidské společnosti, případně hořká zkušenost s okovy na rukou na nucených pracích. Doživotně. 

 

2. podskupina - RUNY PRAVDY

Král je bojovníkem za čest, víru a pravdu. Uznávanou vládnoucí vrstvou, podotýkám. Je velice slepý k bídě a utrpení chudých lidí, nevnímá problémy, vyplývající z běžného života, svůj plamenný meč pravdy třímá pevně v pravici a je zaměřen pouze na svůj cíl. V kombinaci s normálně postaveným Zrcadlem obvykle procitne, ale bývá to krutá zkušenost, po které se odebírá do ústraní a dožívá
v motlitbách za odpuštění vlastní slepoty. Hádka s krollem.

Hlavou dolů je Král bojovníkem za chudý lid. Veškerý svůj majetek rozdá chudině, jeho tragický osud se může naplnit, pokud začne bez souhlasu majitele rozdávat i majetek cizí.

Věštec dovede bez problémů rozlišit dobro a zlo, ať jsou jakkoli zamaskovány. Je to zvláštní druh předtuchy. Na tom, ke které straně se přikloní, záleží na jeho vlastním přesvědčení. Pozor na brouzdání v ranní rose. Možná se otužíte, ale revma je na stará kolena děsnej prevít. Opaření tekutinou.

V opačné poloze se z Věštce stává náboženský fanatik, který nutí své okolí uznávat toho jediného pravého boha, kterého uznává on. Nikdy nepoužívá
k přesvědčování fyzického násilí, pouze psychický nátlak, což může mít
i dalekosáhlejší následky. Je-li to přesto neúčinné, k fyzickému násilí se obvykle uchýlí někdo z jím zfanatizovaných oveček. Velkým nebezpečím pro Věštce jsou kočkovité šelmy.

Zrcadlo se může stát prokletím pro mistry meče a požehnáním pro mistry věd magických. Dotyčná osoba se dokonale dokáže vcítit do pocitů toho, s kým právě komunikuje. Mistři meče se nedokáží tak dokonale ovládat a nevinný rozhovor na téma "to je dnes hezké počasí" nebo "taky vás zloběj trpajzlíci?..." může skončit bez varování rychlou akcí s rozťatou lebkou nebo propíchnutým hrudníkem na závěr. A to si usmívající se oběť myslela jen v duchu "ty seš ale vylízanej b...[15], kdybych měl meč tak ti rozpářu ten tvůj odpornej pivní měch". Nemusím doufám podotýkat, jakou strategickou výhodu Zrcadlo poskytuje mágům, čarodějům, druidům a vůbec všem magickým bytostem. Pozor na dlouhé cesty, možnost chycení vlka!

Obrácené Zrcadlo je příčinou totální neschopnosti komunikace s jedinci opačného pohlaví. Lze to ale částečně napravit konzumací cibule, česneku a syrečků ve větším množství.

3. podskupina - RUNY LÁSKY

Lilie je symbolem nevinnosti snad ve všech národech. Znamená čistotu myšlenek a činů, lidé s Lilií jsou věrní svým ideálům a je velmi nesnadné je přimět k něčemu nekalému (nahlížet večer do okna a sledovat svlékající se děvče, nazaplatit
v hospodě...) Zamilují se pouze jedenkrát v životě, pokud jejich láska není opětována, milují až do své smrti platonicky tu jedinou vyvolenou bytost. Pouze v kombinaci
s Runami temnoty jsou schopni manželského svazku a přetvařování. Pohlavní choroba.

RUNY MOCI

 

 

 

Dračí meč                                 Elfí luk                                               Trpasličí sekera

 

 

 

 

Král                                          Věštec                                                Zrcadlo

 

 

 

 

Lilie                                          Růže                                                   Konvalinka

 

 

 

RUNY VÍRY

 

 

 

 

Slunce                                       Země                                                  Voda

 

 

 

 

Sláva                                         Zlato                                                   Krev

 

 

 

 

Truhlice                                    Mince                                                Žebrák

 

 

Obrácená poloha Lilie znamená časté bolesti hlavy z nadměrného užívání "darů života" - promiskuita, opilství a holdování lupení[16]

  Růže vždy voní a má trny. Stejné je to s lidmi. Jsou velice krásní s ušlechtilým výrazem ve tváři, s chováním šlechtice, ale jejich láska píchá jako to největší trní. Milují souboje o dámu, ale nejen o ni, milují hazardní hry a podniky, nikdy se žádná zábava neobejde bez nich. V kombinaci s Rieliným pláštěm jsou nevyčerpatelnou studnicí nápadů natolik ztřeštěných, že jsou postrachem celému okolí. Pokousání netopýrem.

Obrácené Růže trpí často sexuálními deviacemi. Ti inteligentní to dokáží ve svém zájmu velice dobře skrývat. Nejhorší situace nastane v kombinaci s Věštcem, kdy za úplňku tyto osoby trpí mluvou ze spánku. Vysvobozením může být pouze nepřerušované nošení Amuletu slepoty a každovečerní Motlitba vysvobození.

Konvalinka miluje všechny lidi. Spozoruje sirotčí útulky a špitály chudiny. Sem tam na svých cestách i měďák utrousí zbědovanému pocestnému. Sáma žije spořádaným životem bez konfliktů. Jedinými úlety jsou její cesty za dobrodružstvím. Ale pozor, při spánku na vlhké zemi hrozí dlouhotrvající těžko léčitelná rýma
s kýcháním a deformací artikulace v nejméně vhodné okamžiky. Mentální souboj.

Obrácená konvalinka je plná jedu, který šíří ve formě pomluv kolem sebe jako mor. Nazřídka skončí na pranýři a vymrskáním z města. Na druhé straně zase dokáže natolik zaujmout, že ti inteligentnější jsou schopni kolem sebe shromáždit naslouchající dav. Hraničí to až se zakládáním různých protispolečenských sekt, zvláště v kombinaci s Mortanovou slzou.

\

 

RUNY VÍRY nemají výklady obrácené polohy

 

1. podskupina - RUNY SLOVA (BOHŮ)

Slunce miluje život, akci a svobodu. S Arovou korunou a Mincí znamenají plný
a dobrodružný život. Lidé jsou to lehkomyslní a nepřipouštějí si žádné existenční problémy. Tito jedinci jsou nadšeni pohybem ve vzduchu - na létajícím koberci, pegasovi či jiné letecké nestvůře a dokáží s nimi neuvěřitelné kaskadérské kousky. Nebojí se ohně, dokáží s ním taktéž mistrně manipulovat. Jsou víc odolnější proti popálení než ostatní (+2 na pasti) Otrava kouřem.

Země vyhovuje trpaslíkům, kutajícím v zemi cokoli, co stojí za vykutání. Disponují obrovskou silou, jsou hloubaví, každou akci si důkladně promyslí předem, ale během akce jsou již natolik těžkopádní, že je překvapí každý nečekaný zvrat událostí. Jejich reakce pak bývají velice spontánní. Rádi se válejí v trávě, pozorují oblohu, mají sklony k romantismu a recitování básní, což bývá překvapivé u barbarů
a krollů. Nikdy nezabloudí v horách, pokud nejsou ovlivněni kouzlem a hravě dokáží po předchozím drobném zaškolení určit cenu všech drahokamů a polodrahokamů. Pád do bláta s veřejnou ostudou.

Voda v kombinaci s Herovým okem patří králům moří - admirálům, pirátům, mistrům rybářským a navigátorským. Tyto osoby umí plavat samy od sebe, ač se to nikdy neučily. Velice těžko se opijí a nikdo je neoblafne, co se týká kvality servírovaného moku. Netrpí mořskou nemocí, ale mají obrovské problémy na hřbetě koně. Krátce řečeno - jediný způsob, jak je na koňském hřbetě udržet je lep nebo provaz. Poznají na první pohled a počich jed, ve vodě rozpuštěný. Průjem.

   

  2. podskupina - RUNY MEČE

Sláva je to nejcennější, za čím se hnát. To je filozofie nositelů této runy. Opravdu jí také dosáhnou, ale jakou cestou se budou brát, závisí na okolních runách. S runami Vládnoucích králů znamenají slávu nehynoucí. Tasemnice.

Zlato může být v srdci, v měšci, ale také v cizí pokladnici. Okolní runy napoví, čeká-li vás plné truhly tohoto blýskavého kovu, nebo zůstanete-li malí myšlenkami a bohatstvím, či zda budete za zlato vraždit nevinné lidi jako žoldáci temnoty. Pád ze schodů.

Krev znamená za všech okolností násilí a krutost. Může se z vás stát městský kat, řezník, šéf sado-maso salonu, soudce, nájemný zákeřný vrah, v ženské podobě stvoření připomínající hraběnku Báthoryovou. Srážka s hlupákem.

 

3. podskupina - RUNY ZLATA

Truhlice Á, malý Harpagonek je na světě. Hrabat a mamonit, to je jeden z cílů Truhlice. Chodí velice skromě oblečený, jí chléb a pije vodu, něco lepšího jí pouze tehdy, pozve-li jej někdo. Nechá si pro zlatku koleno vrtat a bere jakoukoli zakázku, je-li placená. Nikdy se nesází a nehádá. Žije ve svém uzavřeném světě čísel a komínků mincí. Gildo, co Ty na to? Bolení zubů.

Mince má dvě strany. Stejně jako povaha této runy. Na okolních runách záleží, bude-li povaha Mince kladná či záporná. Ale vždy znamená placenou službu někomu. Nositel této runy není schopen samostatného života, vždy je v něčích službách. Vyjímkou jsou pouze Královské runy, ale pouze v tom, že takto vysoce postavené osoby uzavřely dohodu  s úřadujícími bohy a musí je také patřičně uctívat. Se všemi oběťmi a rituály. Výtržnost v nočním městě.

Žebrák ať dělá, co dělá, vždy skončí jako žebrák. Když ne majetkem, tak aspoň duchem. Ale u mocných, slavných a králů se to vždy nějak zakamufluje. Zemětřesení.

Tyto Runy můžeme vykládat několika způsoby:

  - do kříže (nejbližší děje a události do 3 dnů)

  - do řady (děje a události do 1 roku)

  - spirála osudu (méně podrobná životní cesta)

  - do kruhu (prosby bohů, odpovědi ANO-NE, ověření přízně božstev) 

Do kříže vykládáme dle přiloženého nákresu. První středová runa (1) je tou nejdůležitější, vztahuje se konkrétně k tazateli. 2 - blízká minulost, 3 - vzdálená minulost, 4 - blízká budoucnost, 5 - vzdálená budoucnost. 6 a 7 jsou skutečnosti související přímo s tazatelem, které mohou psychicky ovlivnit budoucí děje, 8 a 9 jsou skutečnosti, které souvisí s okolím a jejichž působením může zasáhnout třetí osoba do děje.

 

Do řady vykládáme 5 run. 1 - minulost, ovlivňující naše nynější skutky 2 - současnost, 3, 4 - opravdu se stane, bez ohledu na varování, 5 - může se stát - varování. 

 

Spirála je složitá. Začínáme středovou runou 1 JÁ, od které se odvíjí spirála života po úsecích 2, 3 jsou runy blízké budoucnosti, 4, 5 jsou runy setkání s (naradujte se, když zde odkryjete některou mocnou runu temnoty, mohlo by to také znamenat váš velice rychlý konec), 6, 7 jsou runy partnerské - odhalují pravou povahu vašeho životního partnera (i budoucího), 8, 9 jsou runy přátelské, zde poznáte, co vlastně máte za kamarády a konečně 10 - to je vaše definitivní a nezvratitelná budoucnost.

 

Do kruhu - na zemi nakreslíme křídou kruh o průměru 30 coulů

- pro odpovědi na klasické dotazy vybereme odpovídající trojice run, a za tří sáhů je hodíme do kruhu. Věští se pouze z run, které dopadnou celé do kruhu. (na dotazy typu - bude mě milovat XX - runy lásky, na přízeň bohů vybereme Runy světla... jen na vykladači, jeho zkušenosti a inteligenci záleží, jakou volbu provede) Ano - runa je symbolem nahoru, Ne - symbol je dole. Bereme v potaz, jak je symbol orientován vůči tazateli. Je-li přesně vodorovně, runy mlčí.

- dotaz "kdo jsem a kdo budu" - hodíme všechny runy, věštíme jen z těch, které jsou celé v kruhu a symbolem nahoru. Ostatní pro přehlednost odstraníme z místa. Runa, která je nejvíc ve středu, je hlavní, od které se odvíjí ostatní dění. V sektoru 1 jsou runy, které dosud ovlivňovaly život tazatele, sektor 2 obsahuje runy přátel, sektor 3 runy pomíjivých setkání a sektor 4 je nezvratitelná budoucnost.

 

 

 

 

 

 

Přeji hodně zábavy a poučení všem, co o to stojí.

                                      Ze starých pergamenů vyhrabala a pro vás oprášila

                                                                   Riel Forngil.

Žoldákem bez žoldu

 

Už pátý den jen sníh, hlad, bolest, únava, ale hlavně - strach. Nevydržím, padnu vysílením, umřu... Už pátým dnem prchám před Ním. A On, jediná skvrna na blankytně bezmračné obloze, je stále se mnou. Ví, velice dobře ví, že můj konec je tak blízko... Ještě alespoň za támhleten kopec...ještě kousek, kousíček...

 

Yan se z posledních sil převaluje přes vrchol a padá dolů, hrnouce před sebou závěje sněhu. Přistává měkce na zádech a mlhavě, jako ve snu vidí na bílé pláni před sebou přízrak. Přímo k němu přijíždějícího jezdce na ebenově černém koni. Stříbrná kopyta koně se sotva dotýkají jiskřícího sněhu, zlatem zdobený postroj zvoní do daleka, paprsky zapadajícího slunce třpytivě tančí po jezdcově zbroji. Yan jej bez dechu pozoruje.

"Snad sním, snad je to jen přelud, mámení mé unavené mysli, snad je to sama Smrt, která vyslyšela mé prosby..."

A jezdec zastavuje. Pomalu si snímá přilbu. Po ramenou se rozlévá vodopád černých havraních vlasů a objevuje se překrásná dívčí tvář s velkýma, temně modrýma očima. Naše pohledy se na okamžik střetnou. Mám pocit, že se v těch dvou hlubokých studních utopím.

Dívka se náhle odvrací a pátrávým pohledem zkoumá oblohu. A černá skvrna, jako by čekala právě na tento pokyn, se stává stále zřetelnější. Po chvíli s řevem dosedá na planinu On - ledový drak Lerrytorxes, Pán Severu. Nemůže pochopit, jak někdo může mít tu drzost, brát mu jeho štvanou kořist.

Krátká výzva k boji. Dívka na mne opět krátce pohlédne, nasadí si přilbici
a výhružně pozvedne válečné kopí. "Měl bych s ním přece bojovat já," bleskne mi hlavou, "ale jsem tak unavený, tak moc ..."

Oč je boj kratší, o to je prudší. Oč je drak silnější, o to je dívka mrštnější
a lstivější. Rána stíhá ránu, drakův řev ohlušuje kraj. Dívčino kopí se jen míhá
a rudá krev barví vířící bělostný sníh. Pojednou ticho. Na bojišti, zbroceném krví, leží dvě nehybná těla. Z dračího obludného kolosu stoupá pára, zatímco zhroucená dívčí postava připomíná ledovou sochu.

"Snad není mrtvá!" z posledních sil se zoufale plazím k dívce. "Žije..." A nová síla se mi rozlévá žilami. Pokládám si její hlavu do klína. Svým dechem se snažím aspoň trošku rozehřát její ledové ruce. Po nekonečně dlouhé době se bezedné modré oči otevírají a střetnou se s mými. "Zachránil jsi mi život, díky." Znaveně zašeptá dívka.

Za chvíli již oba sedíme kolem planoucího ohně a pojídáme její zásoby. "Já jsem Moe, a ty? A kam máš vůbec namířeno?" ptá se mne dívka a natahuje zkřehlé ruce
k ohni. Začínám jí vyprávět o sobě, o otcově hradu a starších sourozencích,
o vítězstvích i nezdarech, o tom, co mám, co chci i o tom, co tak zoufale hledám.
Oheň již pomalu dohořívá a já si musím neustále připomínat, že za Ní do stanu nesmím.

Ráno se probouzím pořádně promrzlý. Ale to už má Moe stan sbalený, koně osedlaného a připravenou vonící snídani. Ani mne nemusí příliš pobízet, velice rád naskakuji za ni do sedla. Cesta je dlouhá, velice dlouhá. Moe mlčí, její včerejší sdílnost je pryč. A já bych se tak rád dozvěděl o krásné Moe mnohem víc. I tak jsem velice šťastný, že jí mohu být tak blízko a je mi úplně jedno, co bude a kam mne veze.

K večeru se před námi objevuje menší hrad. "To je Braön, můj domov. Jestli chceš, může být od nynějška i tvým domovem."

V tu chvíli se mi v duši rozeznívají zvony všech katedrál a srdce mi zpívá vítěznou píseň. Rozechvělým hlasem, plným naděje se jí ptám: "Budeš mou?"

Dívka se jen pousměje, pohladí mne po tváři a lehce mne políbí na čelo.

Snad nikdy jsem nebyl v takových rozpacích. Moe mne políbila tak nějak sestersky. A pochopit jsem měl až za chvíli.

Už trubači ohlašují náš příjezd, my projíždíme přes most nad hradním příkopem. Podkovy znaveného koně zvoní po kamenném nádvoří, kde nás očekávají tři muži. Jeden si přichází pro koně, druhý pro mne a třetí ... PRO MOE!!!

A tak tu dodnes dělám vojáka, jen za jídlo, teplou postel a pocit, že je tu
i ONA. Občas JI potkám, tak blízkou, tak vzdálenou, tak krásnou...a doufám, že snad jednou... Snad...

 

                                               Míra, toho času z Braön  

 

 

P.S.:  Díky, Míro. Snad jednou...

 

                                        M.

\

 

 

 

 

 

Společenská rubrika aneb drby z domova i zahraničí

Thoron, řečený Úmarth, z Amberu, synovec krále Timida II., svrchovaného vládce Corondoru, přišel během chvilky o veškerý majetek. Nábytek, peníze, vkladové certifikáty Ambardy, jmenovací dekrety na své četné funkce, zbraně, oblečení, zvířectvo (manželky se to prý netýká), magické předměty, zápisy z pozemkových knih, no vůbec všechno je FUČ!!! Tato finanční ztráta se sice kompenzovala nabytím 3 bodů charisma, nicméně ztráty byly ještě větší - navíc přišel ještě o 2 body inteligence. Snad proto nedokázal svou situaci náležitě strýci vysvětlit, pročež byl dočasně(?) vyděděn. Armáda si vydechla. (Pro neinformované - byl jejím vrchním velitelem.) Taktéž nedokázal vysvětlit, kde sebral své dva bodyguardy v plné rytířské zbroji, kteří se od něj nehnou a pouze zvyšují jeho pohledávky u Ambardy (úročené 25%, no FUJ, Gildo!)

\

Riel Forngil ze srdce děkuje své neteři Nice Forngil za nalezení a vypuštění Černého démona, zpacifikovaného a ukrytého před čtyřmi sty lety Reginaldem Vřešťounem, známým lovcem démonů. Bohužel však zajímavý experiment s Démonem nemohl být realizován v plné šíři (stihl inhumovat obyvatelstvo pouze tří vesnic
a obecní pastoušky), neboť výše uvedený polointeligentní snad následník Timida II. jej opět zpacifikoval zákeřným a zbabělým způsobem pomocí Meče - Hltače démonů, který našel, jak jinak než podezřelým způsobem (je z něj olupovač mrtvol, ze synovečka královskýho) Ну, погоди,....Thorone!!!

\

GTA (Galendorská tisková agentura) zaznamenala nebývalý úspěch u jednoho
z renomovaných Celeb-Alquathských čarodějů (na 14. úrovni, podotýkám). Naučil se nové kouzlo - Vyvolání skřítků - makáčů. Je to kromě kamenné zdi, zelených
a modrých blesků, bílé střely a hyperprostoru již šesté kouzlo, které tento génius magických věd ovládl (nikoli zvládl). A tak uzříte-li na své pouti elfského čaroděje
v červeném plášti, kterak mává rukama a "zpívá": Skřítkové - tesaři, vylezte z mechu, chopte se nářadí, postavte střechu!, tak to je Valglin. LBPT (Liga boje za práva tvorečků* ) jej již zažalovala, neboť Valglin tyto ubohé bytůstky zneužívá k jiným těžkým manuálním pracem, např. úklid chýšky.

\

Gilsilion Fëanring, Nica Forngil a Goddar z Amberu hrdinně prchli před rozvernou bandou pěti koslivců, které za sebou hnali až před Dungeon.

\


J

Kaski - Rauko stojí u kabrioletu a smutně přesmutně kouká dovnitř. Jde kolem Zdena - Nica a povídá:

"Copak se ti stalo, vypadáš jako by ti uletěly včely a ne jedny!"

" Ale," dí na to Kaski - Rauko, "zabouchl jsem si klíčky!"

                                                             J

Mírně rozdováděný král Rauko se vrací do paláce. Otvírá dveře své komnaty a najednou slyší pisklavý hlásek:

"Pojď do hospody!"

Rauko se zvědavě rozhlédne. Nikoho nevidí, zavrtí hlavou a vejde. Znaven sedne ke stolu, zvedne džbán vína, který je neustále plný připraven a znovu slyší:

"Pojď do hospody!"

Vyskočí, prohledá celý pokoj i do záchoda nahlédne, ale bez úspěchu - nikde nikdo. Dopije džbán a lehne si na postel. Nicméně se ozve do třetice:

"Pojď do hospody!"

"Kdo to tu u ďasa mluví, když tu nikdo není!" zařve rozlícený panovník.

"To jsme my, tvá játra, přece nebudeme tvrdnout doma!" ozve se pisklavě.

                                                             J     

Ve stáji se ptá podkoní krále Timida II. podkoního krále Rauka II.:

"Proč vy sloužící, říkáte mezi sebou vašemu králi slepé střevo?"

"Protože je pořád podrážděný a navíc úplně zbytečný!"

                                                             J

"Jen velice těžko mohu určit Vaši diagnozu, Výsosti, ale bude to asi tím alkoholem..."

"To nevadí, příteli", mávne rukou uznale vladař, "já příjdu, až vystřízlivíš."

                                                             J

"Au, au, au!!!" naříká Rauko II. "štípla mě vosa, co mám dělat?!"

"Jako kluci jsme na to vždycky načůrali" ozve se Thoron jako správný hraničář - léčitel. "kam tě vlastně píchla?" a rozepíná si kalhoty.

"Do nosu!" zaskučí vladař.

                                                             J


 

 

 

 

              Rauko II.                                                      Riel Forngil Z Nabu

          král Faresladský                                                                    mágyně

    a celebalquathský psanec                                     Mistryně učení Nimertilu

 

 

 

 

 

 

              Len Dorn                                                       Nica  Forngil

               chodec                                                                 sicco

    kníže a správce Yverdonu                    majitelka Maronu a černá ovce rodiny

 

 

 

 

Autorský kolektiv:

Vydavatelka a nebezpečný šílenec:      

                                               d. A. D. & Riel Forngil, Jolana STAŇKOVÁ

                                               Interbrigadistů 1, 750 00 PŘEROV, tel:0641/202793

Opravdu skoro definitivně suspendovaný šéfredaktor a téměř všeho neschopný:

                                               Rauko II., Petr ZEMÁNEK

                                               Želátovská 31, 750 00 PŘEROV, tel: 0641/203 228

Zástupce šéfredaktora a budoucí šáfredaktorka:

                                               Nica Forngil, Zdena HEINISCHOVÁ

                                               Dvořákova 59, 750 00 PŘEROV, tel.: 0641/47 33

Redaktor - pamětník a zlatej kluk a zástupce zástupce šéfredaktora:

                                               Len Dorn, Martin KOLAŘÍK

                                               Seifrtova 2, 750 00 PŘEROV,

                                               e-mail: xkolar01@sts.dcse.fee.vutbr.cz

Zase jednou spokojený kritik, protože to nečet:

                                               Gilsilion Fëanring, Stanislav RYGAL

                                               nám. Fr. Rasche 2, 750 00 PŘEROV

                                               e-mail: Rygal@praha1.ff.cuni.cz

Na tomto čísle se dále výrazně podíleli: Petra Žákovská, Tomáš Kučerovský, Milan Černek

Použitá literatura: Mistři katovského řemesla

Se souhlasem Okresního úřadu v Přerově PR - 39



[1] česnek - oblíbená přísada do lektvarů proti upírům

 

[2] myslící hruškovník sice na Orenu neroste, ale překvapivých efektů se dá dosáhnout i jinak - vždyť pyroforové jsou mistři v sestrojování pastí.

 

[3] nebo požití

 

[4] třeba krollovi

 

[5] následkem je alchymistický hrb

 

[6]Nepřipomíná vám to náhodu první křížovou výpravu proti albigenským? Zabijte je fšechny, bůh si je nahoře přebere?!

 

[7]a pokladnu, schopnou jej financovat.

 

[8]Dle bližších zdrojů 3 - reaguje na světlo.

 

[9]Tuhle reklamu si taky patřičně zaplatil.

 

[10]Nebo dvacetiletou sestru.

 

[11]Fuj, to by Mirek Dušín nikdy neudělal.

 

[12]Ani jsem netušila, že jsem takovej kus, Nico. d.A.D.

 

[13]Tak bacha, po mně nikdo čmárat nebude! d. A.D.

 

[14]Snad proto jako jediná můžu bez nadsázky prohlásit."Vidím do vás, vy šmejdi!" d.A.D.

 

[15]arbar.

 

[16]obdoba naší trávy

 

* Včetně trpaslíků a j.

 


Stránka byla naposledy ručně opravována 15.05.2013 19:53:25 ,
automatická oprava proběhla 15.05.2013 19:53:59

Návštěvníků od 7.srpna 2001


Návštěvnost sleduje též