MAGIE VE VŠEDNÍM ŽIVOTĚ aneb STAROSTI MOCNÝCH Už z nadpisu vyplývá téma, kterým se budu v této stati zabývat. Ano, tématem je magie a její uplatnění. Na úvod si položme otázku: Jak vlastně vypadá svět, ve kterém je přítomnost magie poměrně obvyklou, ne-li všední záležitostí ? Někteří by mi mohli odporovat tím, že u nich tolik magického obyvatelstva a magie vůbec ve světě není (svět = místo, na kterém se odehrávají vaše dobrodružství). Ale podívejme se na tuto polemiku z pohledu praktických zkušeností: Pokud je mi známo, na kontinentu Gundermed žije v různých oblastech asi 0.1 až 1% dobrodruhů. Kolik z nich je schopno pracovat s magenergií, je potom nasnadě. Nevěříte ? Tak si představte takové třicetitisícové město. V takovém městě budou alespoň dva alchymistické krámky, žijí zde přinejmenším tři kouzelníci (třeba i na prvních úrovních, takoví ti pouliční kejklíři, ale nějaká vyšší úroveň se jistě taky najde), v městské gardě se najdou nějací hraničáři. A to nemluvím o náhodných příchozích nebo o kouzelnických, alchymistických či jiných školách. Existuje-li taková škola, koncentrace magie ve městě se prudce zvyšuje. Při třiceti postavách ve městě je koncentrace jedno promile. Na venkově se nevyskytují takové úrovně jako ve městě, tak max. 2, protože se postavy nemají u koho učit. Zato jsou takové vědmy, čarodějnice, baby jagy, zaříkávači, zaklínači a drudi rovnoměrněji rozprostřeni na daném území. O tom však jen tak okrajově. Hlavní poučení vyplývající z uvedených faktů: nepodceňovat okolí. Družinka, která do takového města přijde, není všemocná a nepolapitelná, jak se často stává. Kouzelníci mají sice takové schopnosti, že obyčejní zloději jsou vůči nim žabaři a vojáci nemají šanci cokoli s kouzelníkem udělat - zkuste chytit a zavřít někoho, kdo je neviditelný, sesílá na oblast hustou tmu a ještě k tomu levituje ! Když už se vám to "náhodou" podaří, kouzelník vás zhypnotizuje, podrobí, ubleskuje nebo se prostě hyperprostoruje. Nic takového ! Po několika podobných incidentech si i zelení mozkové (nemyslím druidy) uvědomí, že bez ochrany proti použití magie (které vzhledem k rozdělení populace není málo) by nějaká ochranka či městská garda, neřku-li armáda nemohla existovat. Proto se i v těchto gardách školí vojáci pro boj s magií (schválně neříkám proti magii), mají kouzelné předměty speciálně pro ně vyrobené apod. Speciální jednotky jsou postaveny smíšeně: řadoví vojáci mají obvyklý vojenský výcvik, odpovídající válečníkům na 1.-5. úrovni. Vyšší hodnosti se získávají většinou dle schopností jedince - není tedy vyjímkou, že se veliteli stávají hraničáři, chodci či šermíři, většinou na 3.-8. úrovni. Vyšší úroveň mají už jen velitelé armád a jejich poradci, nepřesáhnou však většinou 10. úroveň. Velmi ale také záleží na místě. Jsou oblasti ,civilizovanější' a ,méně civilizovené'. Mimochodem, poradci pro boj s magií se často stávají kouzelníci nebo čarodějové, kteří školí jednotky pro neobvyklé situace, jež mohou při použití magie v boji nastat. Nechci tím říci, že v jednotce o deseti lidech jsou 2 kouzelníci, 2 chodci a 2 alchymisti. To bychom to dopracovali. Možnosti, jak se nenechat převézt kouzelníkem na 5. úrovni, však leckterá vojenská jednotka má. A co se týče zmiňovaných alchymistů - ti mohou z armády jen bohatnout, protože takové bojové rachejtle či omamné plyny jsou silný taktický prostředek. Co se však týká starostí mocných - jak si mají zajistit, aby jim magie nechodila po paláci a nepletla se do politiky ? Žádnému schopnému vládci by se nelíbilo, kdyby jej vyslanec sousední země, takto schopný kouzelník, při jednáních nějak ovlivňoval. Co však s tím ? Lze se sice chránit před neoprávněným použitím magie a vniknutím do paláce, např. královský palác v Badraighu má na obvodu vnějšího opevnění aktivovánu stěnu, skrz kterou lze projít, účinky jakéhokoliv kouzla a některých démonů se však dočasně ruší. Nelze tedy přelevitovat neviditelný nad hlavami stráží - kdo se o to pokusí, tvrdě jim dopadne k nohám. Existují také jiné prostředky - např. takzvaný Dúrilův příklop, jenž zabraňuje použití kouzla hyperprostor stejně jako přímému vstupu. (Má jen jednu slabinu - dá se podkopat.) Poslední možnou ochranou před volnou magií je taková pěkná prasárna, jakou je démon požírač magenergie zakletý do kliky či koberce. Kouzelník, který o této ochraně neví, je pak nemile překvapen. Nad čím bych se ještě rád pozastavil: jakékoliv utajování informací je pod krutým pohledem astrálních sfér naprosto bezcenné. Nač například honit neznámého zloděje, jenž uloupil velký poklad, když lze místnímu theurgovi zaplatit tolik, že bude ochotně riskovat styk s vysokými astrálními sférami a pak nám jej rovnou označí. A to už nemluvím o palantírech, svitcích a studnicích vědění ,stříbrné broskvičce na stříbrném talířku, již dokonce sám vlastním, projekčních místnostech a systémech palavize, jež vznikne propojením takových prostředků. Apel na PJ : pokud mají postavy takové prostředky, redukuj informace z nich získané a nedovol jim být vševědoucí. Astrální sféry ví vše. Řeknou však jen to, na co jich postava zeptá, a zeptá-li se stylem "Řekni mi vše, co víš o...", je zaplavena takovým množstvím informací, že jí z toho přinejmenším nebude dobře. Účinky magie jsou, přes mé stálé odpůrce, běžně známy a nikdo před nimi, vyjma hodně zaostalých oblastí, nebude pociťovat posvátnou bázeň. Družinka vlastních postav není jediná na světě a vojáci nejsou hloupí. S tím bych se s vámi rozloučil. Len Dorn |
Stránka byla naposledy ručně opravována
15.05.2013 19:53:25 , Návštěvníků od 7.srpna 2001
|