JazykyČESKÉ ANGERTHASPo přečtení tohoto nadpisu pravděpodobně mnozí z vás zajásali, zvláště ti, kteří jsou plemene trpasličího. Ano, rád bych zde navázal na jazykové práce uskutečněné na Draconu a v časopise Thorin. Proč by měl pouze Tengwar mít strukturu upravenou pro psaní v českém jazyce ? Ať se dá psát hezky česky také v Angerthas. (Na tomto místě bych chtěl ještě podotknout [ pro ty, kteří četli článek "Na obranu elfštiny" v časopise Thorin ], že tato úprava plně zachovává systém runového písma. S vyjímkou dlouhých samohlásek nepřidává ani nové znaky. Vlastně jde jen o domluvu, který znak pro kterou hlásku používat). Původní systém runového písma Angerthas je svou strukturou poměrně vhodným pro psaní v angličtině (každý si lehce domyslí proč), ale pro psaní v češtině (která v DrD apod. zastává funkci obecné řeči) jí chybí některé hlásky, jiné existující jsou zase v češtině téměř nebo úplně nepoužívané. Navíc existovaly nejednoznačnosti v použití některých run už ve Středozemi, natož pak pro naše čistě soukromé účely. Posledním problémem byly délky samohlásek. To vše jsem se snažil co nejlépe opravit tak, aby se vlk nažral a Angerthas zůstalo celé. Angerthas zde uvádím v abecedním pořádku. Není z něj na první pohled patrný systém znělých a neznělých hlásek, na kterém je založen, ale je (pro češtinu) přehlednější. A Á B C Č D Ď E É Ě F G H CH I Í J K L Ĺ M N Ň O Ó P Q R Ř S Š T Ť U Ú Ů V W X Y ť Z Ž _______________________________________________________________ Další runy, uvedené např. v Pánu prstenů díl 3., se mohou vyskytovat v názvech a jménech. Pro ty, kteří nemají možnost si je sehnat, je také uvádím: hw hwesta khw mh,mb Tumhalad,Umbar ghw gh gháš ngw tengwar gw gwaith nw Éonwe lh lhach s,' ng,nd londe ng Ungoliant z,e Tumunzahar ps hy hyarmen h neznělé ü ö Eöl & you & me A ještě něco pro ty, kterým se zdá být Angerthas příliš těžké a chtějí psát česky pomocí tzv. novoelfských (slangově hobitích) run (runy uvedené v knize Hobit, dosti se podobají latinským znakům). Prodloužení takovéto runy je možné přidáním čárky nad znak, změkčení přidáním dvou takovýchto čárek. Je to nejjednodušší a snadno zapamatovatelné. S úctou ke všem, co si runy pamatují, Len Dorn Překlady názvů kouzel DrD do elfštiny (Quenya)Proč právě překlady a zrovna do elfštiny ? Každý z vás ví, že v pravidlech pro DrD jsou za názvy kouzel uvedena také kouzelná slova, která má kouzelník vyslovit při sesílání kouzla. Je sice pravda, že tento způsob je zajímavější, ale (odpusťte mi mou opovážlivost) kouzelná slova uvedená v pravidlech jsou úplně hrozné zpotvořeniny slov z řečtiny, angličtiny a latiny. Něco takového přece nemůže kouzelník našeho světa, natož pak elf, ani vyslovit. Kromě toho občas družinka postav najde v jeskyni kouzelnický či alchymistický svitek. Nevím, jakým jazykem jsou psané alchymistické svitky, ale kouzelnické jsou určitě psané elfštinou. Elfština hraje ve světě DrD roli vznešeného a učeného jazyka. Pokud se setkáte s nějakým kouzelníkem na vysoké úrovni, bude to určitě elf nebo člověk. Názvy kouzel uvedené v závorkách jsou buď opisné, nebo se nepodařilo najít jejich přesný překlad. Na překladu se podíleli Karel Makovský, Irena Votavová, Martin Kolařík a Jolana Staňková. Z pravidel pro začátečníky: Dým Sindahísie Hyperprostor Etramthara Hypnóza Turo Levitace Ortane Magický štít Ngoloesgal Mágův velký mix (Béleg mixo istaro) Melenina krása Meleno vanime Metamorfóza (Caile na kelvar) Modré blesky Luineglíni Montyho čardáš (Montynurro) Najdi neviděné Túva ú-tírimar Nebezpečné ovoce Osse yávi Neviditelnost Ú-tirima Oheň Nár Ohnivý déšť Nárea losse Protoplazma (Iaur mando) Rychlost Lintima Sugesce Olor Světlo Cal Tma More Vodní dech Nénime súle Zaklep Edro Zataras vchod (Ramelye annon) Zelené blesky Laiquaglíni Zennerova karta Zennero lasse Zlom kouzlo Rano ngol Z pravidel pro pokročilé: Břichomluvectví (Enquende) Clona myšlenek Nurtale ore Čtení myšlenek Istrya ore Fata morgána Olortír Poslání Martya Bábelská rybka Phanta Babellion Beranidlo Quare , Grond Bílá střela Ninque aikale Cizí oči (Ethirtíri) Cizí uši (Ethirhlar) Čarodějův zámek (Istaro ú-ando) Černý blesk Morglin Dubl Adut Dveřník Háma Fialové blesky Luincarne glíni Hromadná metamorfóza (Ilúve caile) Kamenná zeď Ondoram Kouzelná rušička Ngolnurru Ledová zeď Helcaram Leť Vila Mrak smrti Fanya gurtho Najdi kouzla Túva ngoli Najdi neviditelnost Túva ú-tirima Najdi předmět Túva nat Najdi zlo Túva morore Neviditelnost do 4s. Ú-tirima mi kanta mardi Ohnivá koule Pelnáro Ochrana před šípy Nurtale aikali Oko Tir Orxanův zámek (Orxano ú-ando) Oživ nemrtvého Tana firn guina Pavučina Ungwe Přelož Tana lambelma Přelud nebezpečí Olor osse Rozptyl kouzla Píka ngoli Rudé blesky Carneglíni Rychlý růst Linte coire Rychlé vadnutí Linte firma Svaž postavu Nuto Ohnivá zeď Nároram Zabij Gurthelye, Firelye Zaklep Edro Zašifruj Tana ú-lambelma Zataras vchod (Ramelye annon) Zdvojení Adur Zesměšni Lalaithan Zmatek (Nurrea) Zmiz Umo Žluté blesky Laureglíni |
Stránka byla naposledy ručně opravována
15.05.2013 19:53:25 , Návštěvníků od 7.srpna 2001
|