Jazyky


ČESKÉ ANGERTHAS

     Po přečtení tohoto nadpisu pravděpodobně
  mnozí  z  vás  zajásali,  zvláště ti, kteří
  jsou plemene trpasličího. Ano, rád bych zde
  navázal  na jazykové  práce uskutečněné  na
  Draconu  a v  časopise Thorin.  Proč by měl
  pouze  Tengwar mít  strukturu upravenou pro
  psaní v českém jazyce ? Ať se dá psát hezky
  česky také v Angerthas.
  (Na  tomto místě  bych chtěl  ještě podotknout  [ pro ty, kteří
  četli článek "Na obranu elfštiny"  v časopise Thorin ], že tato
  úprava  plně  zachovává  systém   runového  písma.  S  vyjímkou
  dlouhých samohlásek  nepřidává ani nové znaky.  Vlastně jde jen
  o domluvu, který znak pro kterou hlásku používat).
     Původní systém  runového písma Angerthas  je svou strukturou
  poměrně vhodným pro psaní v  angličtině (každý si lehce domyslí
  proč),  ale pro  psaní v   češtině (která  v DrD  apod. zastává
  funkci obecné  řeči) jí chybí  některé hlásky, jiné  existující
  jsou  zase  v  češtině  téměř  nebo  úplně  nepoužívané.  Navíc
  existovaly  nejednoznačnosti  v  použití  některých  run  už ve
  Středozemi, natož pak pro  naše čistě soukromé účely. Posledním
  problémem  byly  délky  samohlásek.  To  vše  jsem se snažil co
  nejlépe opravit tak, aby se vlk nažral a Angerthas zůstalo celé.
     Angerthas  zde uvádím  v abecedním  pořádku. Není  z něj  na
  první  pohled  patrný  systém  znělých  a  neznělých hlásek, na
  kterém je založen, ale je (pro češtinu) přehlednější.

     A     Á     B     C     Č     D     Ď     E     É     Ě

     F     G     H     CH    I     Í     J     K     L     Ĺ

     M     N     Ň     O     Ó     P     Q     R     Ř     S

     Š     T     Ť     U     Ú     Ů     V     W     X     Y

     ť     Z     Ž
  _______________________________________________________________
     Další runy,  uvedené např. v  Pánu prstenů díl  3., se mohou
  vyskytovat v názvech a jménech. Pro ty, kteří nemají možnost si
  je sehnat, je také uvádím:

     hw          hwesta            khw

     mh,mb       Tumhalad,Umbar    ghw

     gh          gháš              ngw         tengwar

     gw          gwaith            nw          Éonwe

     lh          lhach             s,'

     ng,nd       londe             ng          Ungoliant

     z,e         Tumunzahar        ps

     hy          hyarmen           h neznělé

     ü                             ö           Eöl

     &           you & me

     A  ještě něco  pro ty,  kterým se  zdá být  Angerthas příliš
  těžké a  chtějí psát česky  pomocí tzv. novoelfských  (slangově
  hobitích) run  (runy uvedené v  knize Hobit, dosti  se podobají
  latinským znakům). Prodloužení takovéto  runy je možné přidáním
  čárky nad znak, změkčení přidáním  dvou takovýchto čárek. Je to
  nejjednodušší a snadno zapamatovatelné.

                 S úctou ke všem, co si runy pamatují,
                                               Len Dorn

Překlady názvů kouzel DrD do elfštiny (Quenya)

     Proč právě překlady  a zrovna do elfštiny ?  Každý z vás ví,
  že  v pravidlech  pro DrD   jsou za  názvy kouzel  uvedena také
  kouzelná  slova,  která  má  kouzelník  vyslovit  při  sesílání
  kouzla.  Je sice  pravda, že  tento způsob  je zajímavější, ale
  (odpusťte   mi   mou   opovážlivost)   kouzelná  slova  uvedená
  v pravidlech  jsou úplně  hrozné zpotvořeniny  slov z  řečtiny,
  angličtiny  a  latiny.  Něco  takového  přece  nemůže kouzelník
  našeho  světa, natož  pak elf,  ani vyslovit.  Kromě toho občas
  družinka  postav najde  v jeskyni  kouzelnický či alchymistický
  svitek. Nevím,  jakým jazykem jsou  psané alchymistické svitky,
  ale kouzelnické jsou určitě  psané elfštinou. Elfština hraje ve
  světě DrD  roli vznešeného a  učeného jazyka. Pokud  se setkáte
  s nějakým kouzelníkem na vysoké úrovni, bude to určitě elf nebo
  člověk.
  Názvy  kouzel  uvedené  v  závorkách  jsou  buď opisné, nebo se
  nepodařilo najít jejich přesný překlad.
  Na překladu se podíleli  Karel Makovský, Irena Votavová, Martin
  Kolařík a Jolana Staňková.

  Z pravidel pro začátečníky:

  Dým                  Sindahísie
  Hyperprostor         Etramthara
  Hypnóza              Turo
  Levitace             Ortane
  Magický štít         Ngoloesgal
  Mágův velký mix      (Béleg mixo istaro)
  Melenina krása       Meleno vanime
  Metamorfóza          (Caile na kelvar)
  Modré blesky         Luineglíni
  Montyho čardáš       (Montynurro)
  Najdi neviděné       Túva ú-tírimar
  Nebezpečné ovoce     Osse yávi
  Neviditelnost        Ú-tirima
  Oheň                 Nár
  Ohnivý déšť          Nárea losse
  Protoplazma          (Iaur mando)
  Rychlost             Lintima
  Sugesce              Olor
  Světlo               Cal
  Tma                  More
  Vodní dech           Nénime súle
  Zaklep               Edro
  Zataras vchod        (Ramelye annon)
  Zelené blesky        Laiquaglíni
  Zennerova karta      Zennero lasse
  Zlom kouzlo          Rano ngol


  Z pravidel pro pokročilé:

  Břichomluvectví      (Enquende)
  Clona myšlenek       Nurtale ore
  Čtení myšlenek       Istrya ore
  Fata morgána         Olortír
  Poslání              Martya
  Bábelská rybka       Phanta Babellion
  Beranidlo            Quare , Grond
  Bílá střela          Ninque  aikale
  Cizí oči             (Ethirtíri)
  Cizí uši             (Ethirhlar)
  Čarodějův zámek      (Istaro ú-ando)
  Černý blesk          Morglin
  Dubl                 Adut
  Dveřník              Háma
  Fialové blesky       Luincarne glíni
  Hromadná metamorfóza (Ilúve caile)
  Kamenná zeď          Ondoram
  Kouzelná rušička     Ngolnurru
  Ledová zeď           Helcaram
  Leť                  Vila
  Mrak smrti           Fanya gurtho
  Najdi kouzla         Túva ngoli
  Najdi neviditelnost  Túva ú-tirima
  Najdi předmět        Túva nat
  Najdi zlo            Túva morore
  Neviditelnost do 4s. Ú-tirima mi kanta mardi
  Ohnivá koule         Pelnáro
  Ochrana před šípy    Nurtale aikali
  Oko                  Tir
  Orxanův zámek        (Orxano ú-ando)
  Oživ nemrtvého       Tana firn guina
  Pavučina             Ungwe
  Přelož               Tana lambelma
  Přelud nebezpečí     Olor osse
  Rozptyl kouzla       Píka ngoli
  Rudé blesky          Carneglíni
  Rychlý růst          Linte coire
  Rychlé vadnutí       Linte firma
  Svaž postavu         Nuto
  Ohnivá zeď           Nároram
  Zabij                Gurthelye, Firelye
  Zaklep               Edro
  Zašifruj             Tana ú-lambelma
  Zataras vchod        (Ramelye annon)
  Zdvojení             Adur
  Zesměšni             Lalaithan
  Zmatek               (Nurrea)
  Zmiz                 Umo
  Žluté blesky         Laureglíni


Stránka byla naposledy ručně opravována 15.05.2013 19:53:25 ,
automatická oprava proběhla 15.05.2013 19:53:58

Návštěvníků od 7.srpna 2001


Návštěvnost sleduje též