Neprofesionální dovednosti

Profesionální dovednosti jsou uvedeny u jednotlivých povolání: Alchymista (theurg,pyrofor), Hraničář (chodec,druid), Válečník (bojovník, šermíř,paladin) ...

V tomto seznamu jsou dovednosti řazeny abecedně, umělecké a zájmové dovednosti jsou uvedené na zvláštním listu ...

Drátenictví

vlastnost: Sil+Obr (1/2 + 1/2)
obtížnost: střední
ověřování: jednou za opravu
tot.úspěch: zbroj se podaří opravit do původního stavu
neúspěch: nulový účinek
fat.neúspěch: zbroj se při manipulaci rozpadla

Tato dovednost je postavami používána, je-li některé z nich v boji poškozeno, např. kroužkové brnění, nebo jiná jemná kovářská práce. Postava dokáže pomocí drátu vyspravit např. drátěnou košili běžně do hodnoty o 1 nižší než je původní hodnota. Chce to mít s sebou alespoň zlodějské náčiní.

Jízda na koni (poníku, oslu ...)

vlastnost: Obr
obtížnost: lehká
ověřování : nemusí se ověřovat, umí-li postava alespoň průměrně , jinak každou směnu, splaší-li se kůň pak vždy.
tot.úspěch : nemusí se už ověřovat do nějaké významné změny (splaší se kůň či nasedne na jiného koně)
neúspěch : Kůň jezdce neposlouchá a dělá si co chce
Fat. neúspěch : Kůň se jezdce snaží shodit. V případě že se snaží kůň jezdce shodit je to past Sil + Umění jízdy na koni. 10 nic/pád .

Ačkoli se může zdát samozřejmé, že postava na koni jezdit umí, není to tak úplně pravda. Takové věci se musí také učit a i když to umí i některé děti, jsou naopak jedinci, kteří na koni nebo jemu podobnému zvířeti nikdy necestovali. (Poník s károu je něco jiného.) Proto je učení této dovednosti nejčastější již na první úrovni, kdy se postava vydává na první dobrodružství. V případě, že se kůň snaží jezdce shodit, počítej past jako v pravidlech Sil 5 udrží se/spadne. Pád je za jeden život. Protože vzepětí koně způsobilo neobratné zacházení jezdce, proti pasti se hodí jen jednou za fatál.

Jízda na lyžích (existují li brusle, pak i na bruslích)

vlastnost: Obr
obtížnost: střední
ověřování: jednou za sjezd, na běžkách jednou za 10 mil, brusle za jednu směnu
tot.úspěch: bravurní sjezd bez ověřování
neúspěch: pád
fat.neúspěch: pád, lyže se zlomí, postava si natluče nebo si něco zlomí

Pro jízdu na lyžích platí totéž co pro saně - většina vlastních postav lyže nikdy neviděla. Každopádně se s nimi mohou v trvale zasněžených oblastech světa setkat. Potom už záleží na okolnostech, jestli se začnou na lyžích učit. Bruslení je ještě méně časté ... Náročnost cesty při jízdě na běžkách je asi 10, platí úpravy pro hluboký sníh

Kovářství

vlastnost: Sil
obtížnost: těžká
ověřování: jednou za kování
tot.úspěch: zbraně budou mít ÚČ jen o 1 nižší než je u nich normální
neúspěch: postava vyrobí zmetek
fat.neúspěch: postava se popálí a praští kladivem celkem za 2k6 životů

Postava, jež se učila dovednost kovářství je v případě, že má k dispozici kovářské nářadí, pec a potřebný materiál schopná vykovat některé jednoduché výrobky a zbraně. Každý kovář by to uměl lépe než ona, výrobky budou takové obyčejné a zbraně budou mít v případě obvyklého úspěchu o 2 menší ÚČ. Postava však může kováři velmi dobře asistovat nebo si s ním o různých finesách povídat.

Mineralogie

vlastnost: Int
obtížnost: těžká
ověřování: jednou za pokus
tot.úspěch: postava odhadne druh a cenu
neúspěch: postava neurčí nic
fat. neúspěch: chybné určení druhu a ceny nerostu

Tato dovednost se používá k určení druhu nerostů nebo minerálů v přírodním stavu. Nerosty se obvykle neválí po zemi, hledáme-li nějaký je třeba kutat, dolovat ...

Opracování dřeva

vlastnost: Obr
obtížnost: lehká
ověřování: jednou za výrobu
tot.úspěch: předmět má značnou estetickou úroveň
neúspěch: materiál je zničen
fat. neúspěch: postava se řízne za 1k6 životů

Opracování dřeva se myslí především dřevořezba a výroba drobných dřevěných nástrojů a pomůcek. Velmi často tuto dovednost umí druidi.

Viz též Tesařina.

Orientace podle hvězd

vlastnost: Int
obtížnost: lehká
ověřování: jednou za pokus
tot.úspěch: bez efektu
neúspěch: chybné určení světových stran
fat. neúspěch: postava bloudí

Orientaci podle hvězd ocení jistě každý, kdo se ocitne ve volné přírodě a mimo značené cesty. Každý hraničář umí orientaci alespoň průměrně.

Ovládání neinteligentních leteckých nestvůr

Vlastnost: síla +Obr
obtížnost :Těžká
ověřování : při manévru (změna směru nebo výšky)
tot. úspěch: příště se již nemusí ověřovat
neúspěch: nestvůra nereaguje na povel
Fat.neúspěch : nestvůra se snaží jezdce shodit.
V případě že se snaží letecká příšera jezdce shodit je to past Sil+Obr+Umění této schopnosti. 12 nic/pád.

Pro ovládání leteckých nestvůr platí podobná pravidla jako pro jízdu na koni, je ovšem o dost obtížnější a je k tomu potřeba více síly. V případě úspěchu dělá nestvůra to, co po ní postava požaduje. Snaží-li se nestvůra jezdce shodit je to past Obr+Sil 8 udrží se / spadne. Zranění za pád se určí podle tabulky pádu.

Ovládání plachetnic

vlastnost: Sil+Obr (1/2 + 1/2)
obtížnost: střední
ověřování: jednou za den, nebo při každém manévru
tot.úspěch: loď jede o něco málo rychleji
neúspěch: loď ztratila při manévru rychlost
fat.neúspěch: roztržená plachta (podle větru), utržené lano ....

Pokud postava ovládá větší loď, počítá se stupeň dovednosti podle průměrné dovednosti posádky. Při bouřce se pasti zvyšují podle síly bouře.

Ovládání saní tažených psy

vlastnost: Obr
obtížnost : střední
ověřování : po každých 10 mílích
tot.úspěch : nemusí se ověřovat
neúspěch: sáně jedou jinam, hrozí pád
fat.neúspěch : Převržení saní, psi se vyvléknou z popruhů

Ovládání saní se psy je dovednost velmi vhodná pro chladné a trvale zasněžené oblasti. Velmi často ji umí severští barbaři

Ovládání veslic

vlastnost: Sil+Obr (1/2 + 1/2)
obtížnost: lehká
ověřování: jednou za mořskou směnu
tot.úspěch: bez efektu
neúspěch: veslice se točí na špatnou stranu, 1k6 kol na nápravu
fat.neúspěch: jako neúspěch

V tomto případě jde o malé veslice nebo pramice. Jedna mořská směna = šest bodů únavy.

Praní

vlastnost: Obr
obtížnost: střední
ověřování: jednou za praní
tot.úspěch: prádlo je vypráno dočista do čista.
neúspěch: prádlo je mokré, jinak se nic nezměnilo
fat.neúspěch: prádlo je špinavější než předtím nebo se zapralo

Praní prádla nepatří zrovna k oblíbeným druhům zábavy, nicméně postava, která je schopná a ochotná ostatním něco vyprat, je v družině vítána. Aby to nebylo na újmu její stavovské cti, může za to žádat peníze nebo protislužbu. Prát se dá i bez mýdla, výsledek je však o stupeň nižší.

Signalizace

vlastnost: Int
obtížnost: střední
ověřování: umí-li alespoň průměrně, nemusí se ověřovat
tot.úspěch: přijímající pochopí zprávu i když neumí signalizovat
neúspěch: nepochopení zprávy
fat.neúspěch: obrácení smyslu zprávy

Dovednost signalizace je podobná učení jazyků. Postava umí signalizovat pouze způsobem, který se naučila. Signalizace se používá např. na moři, ale také při vedení armád. Přijímající musí umět stejný druh signalizace. Signály jsou jen domluvená znamení.

Šití

vlastnost: Obr
obtížnost: těžká
ověřování: jednou za šití
tot.úspěch: postavě se podaří ušít nějakou část oděvu
neúspěch: oděv se nepodařilo zalátat
fat. neúspěch: látka je zničena, postava se popíchá

Šití patří k jedné z dovedností, která se může velmi uplatnit v herních situacích, zvláště pak, vejde-li družinka celá špinavá a otrhaná do města. Pokud budou žádat i nocleh nebo vyjednávat s jakoukoli důležitější osobou, bylo by vhodné, kdyby jejich oděv měl určitou úroveň (nechtějí-li naopak právě tak zapůsobit). Tato dovednost slouží především k zašívání děravých kapes, utržených rukávů a knoflíků, případně přezek. Postava nemá krejčovskou výuku a pokud se pokusí ušít si cokoli složitějšího než je plášť, výsledek je sporný. Postava musí mít s sebou pochopitelně alespoň jehlu a špulku nitě.

Šplh

vlastnost: Obr+Sil (1/2 + 1/2)
obtížnost: lehká
ověřování: 1x za 5 sáhů
tot.úspěch: nemusí se ověřovat, poloviční únava
neúspěch: sklouznutí o 5 sáhů
fat. neúspěch: pád

Tato dovednost je používána na tyče, stromy, lana ... Šplh po zdech je výsada zlodějů. Pět sáhů v tomto případě stojí postavu jeden bod únavy.

Tesařina

vlastnost: Obr+Sil (1/2 + 1/2)
obtížnost: těžká
ověřování: jednou za směnu
tot.úspěch: nemusí se ověřovat
neúspěch: postava zkazí danou část výroby
fat. neúspěch: postava se sekne za 2k6 životů

Do základních činností tesaře patří schopnost zpracovat velké kusy dřeva, např. klády, samozřejmě s pomocí nástrojů. Postava s touto dovedností může v případě, že má alespoň nouzové prostředky stavět zátarasy nebo podpůrné konstrukce. Pokud není sama a v okolí je alespoň někdo, kdo má základní znalosti ze stavitelství, může být nápomocna i ke stavění domů. Jednodušší stavby (sruby) zvládne i sama.

Viz též "opracování dřeva" výše ...

Vaření

vlastnost: Int+Obr (1/2 a 1/2)
obtížnost: těžká

Tady se neshodujeme s oficiálními pravidly DrD ...

Zpracování kůží

vlastnost: Obr
obtížnost: střední
ověřování: pro každou kůži zvlášť
tot.úspěch: nemusí se ověřovat
neúspěch: postava zkazí danou kůži
fat. neúspěch: postava se přiotráví za 1k6 životů

Zpracováním kůží se myslí ta činnost, která probíhá po stáhnutí a očištění kůže či kožešiny. Stáhnout a očistit kůži umí každý hraničář. Následně ji zpracovat na surovinu pro výrobu bot, přezek či koženého brnění však již umí málokdo. Kůže se nedá zpracovávat ve volné přírodě, je k tomu potřeba alespoň hraničářská chata a potřebné suroviny (chemikálie nebo přírodní látky)

[hlavní DrD stránka] [neprofesionální dovednosti] [zájmové dovednosti]



Stránka byla naposledy ručně opravována 15.05.2013 19:53:25 ,
automatická oprava proběhla 15.05.2013 19:53:29

Návštěvníků od 7.srpna 2001


Návštěvnost sleduje též